Zal de markt en de burger dit begrijpen?

De markt voor telecommunicatie in Europa staat garant voor een permanente stroom van persberichten en aankondigingen. Hierdoor zal bij menigeen het idee leven dat de innovaties elkaar in hoog tempo opvolgen. De consument ziet dat bevestigd door de jaarlijkse lanceringen van nieuws smartphones en de regelmatige meldingen dat breedbandproviders de snelheden nog verder zullen verhogen.

In deze markt lijkt het uitblijven van nieuws inmiddels dan ook slecht nieuws. We zien dat in Nederland terug in de vele klaagzangen over de uitrol van FttH. Als de minimum participatie niet wordt gehaald gaat er geen spade in de grond en reageert een deel van de doelgroep teleurgesteld. Dat het huidige aanbod van breedband en de dekking van de mobiele providers al tot de top in Europa behoren wordt dan even vergeten. Elders in Europa is het namelijk echt op veel plekken slechter gesteld met aanbod en kwaliteit.

Opvallend is dat in landen als het VK en Duitsland, daar waar de infrastructuur vaak minder is dan in Nederland, nu al veel meer wordt gesproken over 5G en Gfast (next generation mobiel en op koper gebaseerde breedband). Dat er wordt gewerkt aan innovaties, zeker voor dat soort grote markten is begrijpelijk. Voor burgers die al jaren wachten op een ugprade van zijn ISDN lijn of breedband boven de 2MBit/s zijn dit soort berichten echter minder logisch. Steeds vaker schrijven de vakpers en de reguliere kranten dan ook: waarom al die ophef over next gen oplossingen als de “gewone” basisdiensten niet eens leverbaar zijn?

In het kader van verwachtingen managen en het gewenste imago koesteren zijn dat opmerkingen waar aanbieders in die landen meer aandacht aan zouden moeten besteden. Stellen zij zich wel eens de vraag of de klanten dergelijke communicaite begrijpen? Burgers, lees: klanten, die bedrijven niet begrijpen zijn namelijk weinig loyaal en makkelijk tot overstappen bereid als de nieuwe aanbieder een boodschap heeft die het concrete heden en niet een vage toekomst betreft.

Share: