Waarom Safe Harbor en AdBlocker nu zo belangrijk zijn

De herfst van 2015 heeft voor alles en iedereen betrokken bij online nu al twee keer slecht nieuws gebracht. Safe Harbor en Adblocker zijn de begrippen waar het hier om draait. Om met de Adblocker te beginnen. Zowel exploitanten van websites die de banners van derden tonen als onderdeel van businesscase als websiteaanbieders die op de eigen sites advertenties voor de eigen diensten plaatsen kunnen deze ontwikkeling niet langer negeren. Stoere praat van uitgevers of adverteerders heeft weinig effect en helpt eerder de acceptatie en verdere ontwikkeling van blokkeertoepassingen.

Dat het ongeldig verklaren van de Safe Harbor overeenkomst heeft ook behoorlijk wat impact. Data kan op dit moment niet meer naar de andere kant van de Atlantische Oceaan gestuurd worden voor opslag en/of bewerking. Ook hier geldt weer: een agressieve toon werkt averechts, al moet worden opgemerkt dat die hier slechts weinig is waargenomen.

De overeenkomst tussen deze twee zaken is dat aanbieders en gebruikers zich geconfronteerd zien met een markt waarvoor opeens andere regels ontstaan. En wordt er hierdoor nu intensief gecommuniceerd over de onderwerpen, is er sprake van extra nieuwsbrieven van dataverwerkers naar de eigen klanten of van deze partijen naar de consumenten? Is er al extra activiteit bespeurd – anders dan de melding op websites “je blokkeert onze advertenties” – bij site exploitanten en adverteerders om het businessmodel grondig te veranderen?

Het antwoord op al die vragen is vooralsnog ontkennend. Toegegeven, het zijn lastige vraagstukken en een simpele work around ontbreekt. Maar de twee zaken bijeen bevestigen voor menig eindgebruiker, de consument, de burger wel een beeld dat bijdraagt aan verminderd vertrouwen in everything online. Geen goede zaak dus, voor wat er nu aan de hand is en voor alle inspanningen voor bijvoorbeeld IoT acceptatie.