krant kranten dagbladen

Verschuiving bij dagbladen en impact reclames

Het jaar begint met wennen aan een nieuw tijdstip waarop de dagbladen worden bezorgd en de reclames, in de vorm van advertenties en bijsluiters, gezien worden.

Kosten

Voor dagbladen in Nederland, een kleine markt, is het niet meer lonend met een middageditie te komen. Alle (?) titels worden nu ‘s morgens bezorgd. Dat biedt de uitgevers de mogelijkheid de bezorgers meerdere titels mee te geven. Dat drukt de kosten. Wat ook een rol speelt is dat de printoplages zo zeer zijn afgenomen dat de drukkerijen onvoldoende belast worden voor een twee of drie ploegen systeem.

Inkomsten

Sturen op lagere kosten is verder nodig omdat de inkomsten onder druk staan. De oplages zijn gedecimeerd en daarmee ook de abonnee inkomsten. De verschuiving van print naar online is nog niet afgerond. Maar het zal niet voor heel veel meer betalende lezers gaan zorgen.

Minder lezers betekent ook dat de inkomsten uit advertenties en bijlages onder druk staan. Dat verschijnsel speelt al jaren. Kranten moeten concurreren met radio, tv en alles dat online mogelijk is. Daarbij hebben ze echter nog steeds een heel groot voordeel. Zij weten beter dan de concurrerende platformen wie die uitingen ziet.

Effect

Wat echter voor online en print gelijk is, is dat de effectiviteit van reclames moeilijk te meten is. De claims van de netwerken, uitgevers en reclamebureaus zijn allemaal gebaseerd op aannames. Facebook is meermaals gewezen op bewust foute cijfers over bereik en effect. Google en anderen weten als geen ander dat grote delen van het verkeer bestaan uit bots, waardoor reclamebestedingen worden gemanipuleerd.

Actueel

Actueel is verder dat het volume van reclames onder druk staat omdat door de pandemie en de maatregelen veel activiteiten niet mogelijk zijn. Reclames voor theater en musea of exotische vakantiebestemmingen hebben weinig zin. Sport is evenmin de laatste twee jaar een goede reden veel te adverteren.

De uitspraak dat de reclamebestedingen het afgelopen jaar weer zijn hersteld ten opzichte van 2020 is ook daarom met een korrel zout te nemen. Het is in ieder geval niet zichtbaar in de print, daar zijn de bladen nog steeds opvallend dun. Maar wie weet is dat the new normal, dat ook na het afvlakken van de pandemie zal blijven. Minder reclames en daardoor dunne dagbladen. Dan is de klok flink teruggezet. Helemaal in het begin van de dagbladen waren die ook alleen maar voorzien van redactionele content. Reclames volgden later.