Telecom via de energieleverancier – is dat innovatief?

Eerder deze maand maakte NLE (De Nederlandse Energie Maatschappij) bekend het aanbod van stroom en gas uit te breiden. Als wederverkoper van KPN diensten gaat men televisie, internet en telefonie voeren. Op het moment van schrijven is er sprake van drie diensten, of mobiele telefonie later wordt toegevoegd is nog niet duidelijk.

De persaandacht voor dit initiatief is groot. NLE heeft gelijk als het stelt dat de markt voor energieleveranties steeds minder aantrekkelijk wordt. Elke ondernemer moet op een dergelijke situatie reageren, zolang er tenminste de ambitie is naar klanten en omzet gemeten te blijven groeien. Dat is bij NLE zonder meer het geval en dan is telecom schijnbaar een interessantere optie dan bijvoorbeeld verzekeringen.

Hoewel er nog niets is opgeleverd en de website slechts melding maakt van een formulier om “op de hoogte gehouden te worden” zullen concurrentie en kenners wel al de nodige vraagtekens zetten bij deze diversificatie. Allereerst de achillespees van elke telecom dienst: de ondersteuning. Een van de redenen waarom het “gratis internet” model niet houdbaar was, was omdat de klantondersteuning amper kostendekkend te krijgen was. Te hoge tarieven voor bellen naar de helpdesk stonden klanttevredenheid en massale instroom van nieuwe onervaren klanten in de weg.

De toezegging dat NLE alles met een app gaat regelen klinkt innovatief, maar de ervaring leert dat dit niet elke doelgroep aanspreekt. En daarmee is een ander punt in de propositie aangestipt: voor wie is dit bedoeld? Bij een internetpenetratie van ver boven de 85% in Nederland is het weinig logisch dat NLE kiest voor first time users. Wil NLE zich dan als prijsvechter opstellen en de strijd aangaan met Tele2 en Telfort?

Wie iets meer afstand neemt van deze ontwikkeling en kijkt naar het aanbod van Delta in Zeeland en de buurlanden ziet dat de combinatie van Telecom met iets totaal anders al vaker voorkomt. In het VK zijn de postkantoren en supermarkten wederverkopers van breedband onder eigen naam (Ze doen dat trouwens ook met verzekeringen). In Duitsland is er een redelijk aantal regionale aanbieders met een zelfde soort bundeling als Delta. Het model lijkt elders dus levensvatbaar. Dat doet de vraag rijzen waarom we het zo weinig tegenkomen in Nederland.

Is wat NLE doet innovatief of het wegwerken van een achterstand?

Share: