Sprint klanten laten wifi hotspots links liggen

Het Amerikaanse Sprint, met ruim 60 miljoen abonnees, maakte vorige week bekend dat de klanten steeds meer gedrag gaan vertonen dat naar Nederlandse begrippen opvallend te noemen is. Op basis van eigen en extern onderzoek is namelijk vastgesteld dat de klanten steeds vaker de eigen mobiele internet verbinding gebruiken en (gratis) wifi links laten liggen.

De cijfers zijn op het gezicht nog niet zo indrukwekkend. Het gemiddeld mobiel internet gebruikt ligt nu op 101 MB per dag en dat was een kwartaal daarvoor nog 89 MB, het wifi gebruik nam in de zelfde periode af van 168MB naar 155 MB. Maar let op dit is daggebruik! Vermenigvuldig dit met maximaal 30 en er komt een gebruik uit dat al snel hoger ligt dan menige bundel in Nederland bevat.

De oorzaak van de stijging bij Sprint is bekend: het bedrijf is sinds de zomer van 2016 “Unlimited Freedom” abonnementen gaan aanbieden en dat stimuleert dus duidelijk het gebruik. Het trekt ook nieuwe klanten, want overstappers van andere aanbieders die kiezen voor een van de flat fee aanbiedingen krijgen tot $200 cash back.

Het is een ontwikkeling die overigens niet alleen door de telco aanbieders begrepen moet worden. Alle aanbieders van gratis wifi die in winkels en dergelijke meerwaarde willen bieden en tegelijkertijd meer met de bezoekers willen communiceren moeten zich afvragen of zij hier niet door bedreigd worden.

Share: