Smartphones – welke markt is verzadigd?

Smartphones – dat is een markt die ondertussen verzadigd raakt. Daarbij geldt het voor veel aanbieders en gebruikers als een markt met een hoge omloopsnelheid. De gemiddelde levensduur lijkt laag en de markt staat in het teken van ongebreidelde groei. Wat klopt er anno 2016 nog van dit beeld?

Telecompaper stelt begin deze maand vast dat de groei van het aantal smartphone gebruikers in Nederland afvlakt. Bij een marktpenetratie van 85% (Q4-2015) is dat ook logisch. De groepen die nu nog niet aan de smartphone zijn, zijn ook groepen die bij andere diensten achterblijven op “de rest”. Een indicatie dat de rek er grotendeels uit is blijkt ook uit het verdwijnen van het verschil in gebruik en bezit tussen mannen en vrouwen.

Nederland is daarin niet uniek, in Duitsland vlakt de groei ook aanzienlijk af, als we de GfU mogen geloven. Let wel: het aantal gebruikers, als percentage van de bevolking, is er nog steeds lager is dan in Nederland. Opmerkelijk aan de Duitse cijfers is dat de omzet centraal staat in de berichtgeving: de groei vlakt af, maar de omzet neemt toe. Conclusie: de toestellen zelf worden steeds duurder. Dat dit een verdere marktpenetratie in de weg kan staan wordt niet genoemd, laat staan ontkracht.

GfK, dat ook de cijfers van GfU, leverde ziet in West Europa dat zelfde beeld: duurdere toestellen bij een afvlakkende groei. Nu hoeft dat op zich geen negatief omslagpunt in te luiden, velen zien het wel als verklaring van een andere trend: duurdere smartphones zijn direct te linken aan de neergaande markt voor tablets en laptops.

Vertaald: tablets en laptops lijden onder de komst van grotere en krachtigere (dus duurdere) smartphones. Die externe concurrentie doet die twee markten als verzadigd overkomen. Daarmee hebben we nog nog (*) een mooi voorbeeld om in een DESTEP analyse voor consumer electronics te gebruiken

(*) smartphones hebben al de markt voor walkman, iPod & co om zeep geholpen.

Share: