Ontwikkelingen voor de verwachtingen van 5G

5G-logoRecent heeft een Nederlandse tech website de verwachtingen van 5G getemperd. Eerder was er artikel bestemd voor de Amerikaanse markt. Ook daar was een kritische toon duidelijk zichtbaar. 5G zou een forse verbetering moeten betekenen maar kan dat schijnbaar op dit moment nog niet waarmaken.

De stap van 4G naar 5G

5G bestaat uit een technisch deel en een consumptie deel. De techniek zorgt voor de zendmasten en toestellen. Beiden zijn in Nederland en elders in ontwikkeling. Zendmasten worden opgetuigd en aangezet. De eerste resultaten van snelheid zijn altijd indrukwekkend. Dat is logisch, want representatief zijn ze totaal niet. Maar de cijfers naast elkaar zetten laat zien dat de stap van 4G naar 5G wel heel groot kan zijn. Het consumptie deel is minder makkelijk te manipuleren. Telco’s investeren nu meer in de marketing om klanten te laten upgraden van 4G naar 5G abonnementen. Daarbij hoort zoals bekend ook een ander toestel.

Bottleneck

Daar zit een bottleneck. Het aantal leverbare toestellen lijkt gering en de prijs is hoog. Dat is lastig, maar zou op termijn kunnen veranderen. Veel moeilijker is dat de consument vanwege de pandemie liever de hand op de knip houdt. De bestaande 4G toestellen en bundels zijn in de regel toereikend. Tijdens de lockdowns hebben ze in Nederland niet tot problemen geleid. Dat werkt dan weer door bij het besluit van de consument zijn huidige mobiele gebruik niet te upgraden.

Maar er is nog iets dat een rol speelt bij de langzamere adoptie van 5G en het bijstellen van de verwachtingen. Er is geen killer app. Er zijn geen toepassingen die op 4G niet draaien. Daar zit voor marketeers een enorme uitdaging. Hoe moeten klanten die eigenlijk wel tevreden zijn bewogen worden te upgraden. Ook al gaat dat niet gepaard met een verhoging van de abonnementskosten, de consument is wel duurder uit. Voor 5G moet immers een ander toestel worden aangeschaft.

Het is al eerder op dit blog genoemd. De stap van 4G naar 5G is complexer dan die van 3G naar 4G. Dat komt omdat de markt meer volwassen is en de consument de nodige ervaringen rijker. De koopkrachtzorgen zijn een factor die niet moeten worden onderschat. Als daarbij ook nog eens berichten doorsijpelen dat 5G in markten waar het al langer bestaat amper sneller is dan 4G dan is het verstandig de verwachtingen voor 5G bij te stellen.

Share:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.