TV - televisie

Netflix, Disney en andere VOD diensten onder druk

Door de cijfers van Netflix en Disney is duidelijk dat de groei van VOD diensten flink onder druk staat. Voor het eerst sinds de start van betaald streamingaanbod van video is de uitstroom van klanten groter dan de instroom.

Netflix

Dat Netflix het afgelopen kwartaal 200.000 klanten verloor en voor het hele jaar rekening houdt met churn van 2.000.000 zorgde vorige week voor onrust op de beurs. Het bedrijf verloor een derde van de waarde. Andere VOD leveranciers kwamen eveneens onder druk te staan. Als de grootste het al moeilijk heeft, dan is het uitgesloten dat bij de kleinere aanbieders alles koek en ei is.

Disney

Disney is na Netflix en Amazon waarschijnlijk de derde aanbieder gerekend naar het aantal abonnees. Het bedrijf is zeer laat op de markt gekomen, in een aantal Europese landen is het nog steeds niet actief. Die late toetreding heeft wel vaker voor discussie gezorgd. Een groep zegt dat men gewoon te lang heeft gewacht.

Een andere groep sprak tot nu toe vooral van een slimme zet. Pas actief worden als de markt VOD heeft geaccepteerd maakt hogere prijzen bij de start en daarmee lagere verliezen om marktaandeel te verwerven mogelijk. De realiteit is anders. Disney noteert een churn van 12 procent. Dat is voor elk type dienst zeer hoog.

Engelse markt

Het probleem van Netflix en Disney is dat de uitstroom groter is dan de instroom. Zoveel is duidelijk. Maar wat dat veroorzaakt, daarover is nog betrekkelijk weinig geschreven. The Guardian heeft dat wel gedaan en wijst op recente Brits onderzoek. Dat onderzoek geeft precies aan wat er op dit moment misgaat bij VOD diensten.

Prioriteiten

Onderzoek van Kantar, waar The Guardian naar verwijst, laat zien dat Britse huishoudens prioriteiten stellen bij de uitgaven. Hoge inflatie en onzekerheid zijn de belangrijkste oorzaken. Er is daar niet verder op doorgevraagd. Het ligt voor de hand dat de oorlog in Oekraïne, de pandemie en natuurlijk de economische terugval door Brexit een grote rol spelen.

Omdat het aanbod van VOD diensten zo groot is en er op huishoudniveau veel gebruik van wordt gemaakt is het een post waarop bezuinigd kan worden. Kantar komt op een gemiddelde van 2,4 VOD diensten per huishouden. Netflix en Amazon zijn het meest gebruikt. De rest, dus ook Disney krijgt een lagere prioriteit en komt daardoor eerder in aanmerking voor downgraden of opzeggen.

Businesscase

De Britse situatie is door de Brexit niet geheel vergelijkbaar met de Amerikaanse of Nederlandse markt. Toch zal het ook op hier lastig zijn voor de aanbieders van VOD diensten de businesscase te handhaven. Minder aanwas en een hogere uitstroom plus kosten om die churn “te managen” was tot nu toe nergens aan de orde. De onvoorziene groei door de pandemie slaat nu om in een beweging naar onbekend terrein.