Mobile operator Jio mist 87 miljoen klanten

jioJio claimt in de vier jaar van het bestaan tot de grootste mobile operator van India te zijn uitgegroeid, maar het blijkt nu 87 miljoen klanten minder te hebben. Dat blijkt uit de rapportages van de Indiase toezichthouder waar het FT eerder deze maand over schreef. Deze cijfers kunnen het vinden van nog meer investeerders voor Jio bemoeilijken.

In april van dit jaar is in India de Covid-19 lockdown van kracht geworden. De laatste cijfers over het aantal actieve sim kaarten heeft betrekking op die periode. Nadien heeft TRAI, de toezichthouder, geen cijfers meer gecommuniceerd. Die cijfers zijn om begrijpelijke redenen voorzien van een bandbreedte. Dat is de methode die toezichthouders elders, zoals in Nederland, ook hanteren.

Bekend is dat JIO bij de publicatie van de kwartaalcijfers melding heeft gemaakt van 397 miljoen actieve subscribers en als enige telco van groei. Mede op basis daarvan heeft de eigenaar van JIO buitenlandse investeerders, waaronder Facebook en Google, weten te overtuigen aandelen voor omgerekend $20 miljard te kopen.

87 miljoen inactieven

Nu blijkt echter dat TRAI in juni al vaststelde dat het aantal actieve subscribers (AS) fors lager was dan het aantal geactiveerde simkaarten. Ook hier geldt weer dat TRAI geen harde cijfers noemt. Het volstaat met een percentage. Omdat JIO zelf het getal van 397 miljoen heeft genoemd kan iedereen uitrekenen dat de 78 procent AS niets anders kan betekenen dan dat er 87 miljoen klanten van JIO niet actief zijn. Het percentage AS van de twee concurrenten Vodafone Idea en Airtel ligt in dezelfde periode op 90 en 98 procent.

Analisten en journalisten zoeken, tot zover dat mogelijk is in India, al weken voor een verklaring. Alle voor de hand liggende verklaringen lijken namelijk niet op te gaan De lockdown kan een reden zijn. Maar waarom laat de concurrentie dan geen daling zien. De JIO sim kan alleen gebruikt worden als eerste sim, daarmee vervalt het argument dat het bedrijf veel klanten heeft die de sim als “back-up” optie gebruiken. Dat argument gaat sowieso niet op, omdat de kaarten schijnbaar wel worden opgeladen.

IPO als drijfveer?

JIO is op dit moment nog onderdeel van Reliance. Dat is ondanks de beursnotering voor de meerderheid nog steeds in handen van de rijkste man van India. Zijn plannen JIO naar de beurs te brengen zullen door deze onverklaarbare cijfers wellicht worden vertraagd. Buitenlandse investeerders die via de Westerse pers (de FT) deze ontwikkeling signaleren zullen een pas op de plaats maken.

Een bedrijf dat geen verklaring heeft voor bijna een kwart van de gebruikers. Het is waarschijnlijk beter daar met een grote boog om heen te gaan. Opgeblazen gebruikersaantallen en fantasierijke ARPUs zijn het laatste jaar al meerdere keren voorbijgekomen. Ook als was dat dan vooral in het kielzog van IPOs van Chinese bedrijven. De markt moet daarvan geleerd hebben.

Share: