Minder smartphones en meer tablets – cijfers in perspectief

smartphoneDat de verkoop van smartphones het afgelopen kwartaal fors is teruggelopen al niemand verbazen en een grotere vraag naar tablets klinkt logisch. De cijfers en percentages die in de pers zijn verschenen kunnen kloppen. Het is wel nodig ze in het juiste perspectief te plaatsen.

Smartphones

Er doen meerdere cijfers de ronde die illustreren dat de markt voor smartphones fors krimpt. Samsung heeft bij de presentatie van de kwartaalcijfers gezegd dat het de productiecapaciteit met 50% reduceert. Broadcom heeft beleggers geïnformeerd over een zwakkere vraag naar de chips die in smartphones zitten. Het aantal shipments vanuit de VRC was met 108 miljoen toestellen het eerste kwartaal fors lager. In vergelijking met een jaar geleden komt dat overeen met een min van 26%. Shipments vanuit alle locaties namen volgens IDC af met 11,7% (YoY).

Deze cijfers maken indruk. Ze zullen kloppen en toch vertellen ze niet het hele verhaal. Ze worden namelijk genoemd zonder verwijzing naar de voorgaande periode. Toen was er nog geen Covid-19 pandemie. Er was wel een handelsoorlog tussen de VS en de VRC die de markt verstoorde. Wat toen ook opviel was druk op de aantallen. Elk kwartaal van 2019 lagen de shipments lager dan die van 2018. In 2018 gold exact hetzelfde. Dat jaar werden er minder toestellen ingepakt en verzonden dan 2017.

De klap van Q1-2020 is groot, maar leidt af van duidelijk zichtbare trend dat er gestaag minder toestellen nodig zijn. De markt is namelijk verzadigd.

Tablets

Bij tablets wordt ook het lopende kwartaal een double digit groei verwacht. 45% meer shipments zelfs. Dat klinkt bijzonder indrukwekkend. Ook hier geldt dat zonder context en perspectief dat percentage weinig zegt. 45% is namelijk de groei ten opzichte van Q1-2020. De impact van de lockdowns wordt nu duidelijk.

In vergelijking met een jaar geleden is de groei met 9,9% minder indrukwekkend. Het is wel nog steeds een mooie toename. Wie op zoek gaat naar de cijfers van 2019 en voorgaande jaren ziet dat buiten de iPads deze markt in omvang afnam. Het aanbod van nieuwe modellen is in diezelfde periode ook verdampt.

Dat nu de vraag toeneemt heeft alles te maken het de HomeOffices en onderwijs aan huis. De shipments illustreren daarbij niet alleen nieuwe vraag. Een deel van marktbehoefte heeft ook te maken met vervangingsvraag. Er zijn de laatste jaren weinig toestellen vervangen voor een nieuwer model. Zowel vraag als aanbod bleven achter. Nu zien we daar een inhaalslag gemaakt worden.

Conclusie

Krimp bij smartphones en groei bij tablets. De momentopnames kloppen, maar het is echt nodig die in perspectief te plaatsen. De smartphone makers zien een versnelling van de daling. Makers van tablets zien een piek in de vraag na twee jaren waarin de markt in het beste geval stilstond, maar per saldo feitelijk kromp.

Share: