Kwartaalcijfers Netflix vallen tegen – is ook dit The New Normal

Als er een bedrijf is dat met goede kwartaalcijfers moet komen door het Corona virus dan is het Netflix. Het bedrijf kon inderdaad vorige week een forse groei in het aantal abonnees melden. Toch verloor het aandeel 9 procent. Die groei is namelijk met een derde afgenomen.

Thuisblijven is tv kijken

Door het Corona virus blijven sinds maart in honderden miljoenen mensen vaker en langer thuis. De eerste maanden waren horeca gelegenheden en ander plekken waar de vrije tijd kan worden doorgebracht gesloten. De burger moest zoveel mogelijk thuisblijven en ging daarom meer tv kijken.

Daar heeft Netflix het eerste kwartaal van dit jaar fors van geprofiteerd. Het bedrijf kon toen ruim 15 miljoen betalende klanten verwelkomen. De omzet was daardoor 28 procent hoger. Met die cijfers in het achterhoofd dachten beleggers dat Netflix voor langere tijd zou blijven profiteren van de lockdowns. Sinds vorige week hebben velen dat beeld moeten bijstellen.

Tegenvallend kwartaal

De kwartaalcijfers van Netflix over de afgelopen periode lijken op het eerste gezicht goed. De omzet is met 25% toegenomen en het aantal betalende klanten met 10 miljoen. In vergelijking met het eerste kwartaal zijn beide dus teruggelopen. Een derde minder instroom en tien procent minder omzet. Dat het banksaldo en de netto marge is toegenomen zijn pluspunten, maar de andere cijfers maakten meer indruk op beleggers. Het gevolg was verlies voor het aandeel.

The New Normal

Wie de analyses naast elkaar legt ziet dat bijna overal de vraag of de piek in Q1 een eenmalige gebeurtenis was en de groeivertraging die nu zichtbaar is de terugkeer naar een normaler patroon. Men neigt  die vraag met ja te beantwoorden. Het bedrijf heeft zelf aangegeven voor het komend kwartaal de groei verder te zien afnemen. De omzetplus van van 25 naar 23 procent gaan.

Hoewel dat nog steeds zeer goed is bevalt de markt dit niet. Langzaam maar zeker begint namelijk ook het besef door te dringen dat Netflix te maken zal krijgen met de recessie. Klanten zullen dan de kosten van de abonnementen terugbrengen. Downgrading en churn zullen dit en het komend kwartaal toenemen.

Die situatie is de keerzijde van The New Normal. Dat meer mensen thuiszitten is niet alleen een kwestie van thuiswerken. Het is ook de consequentie van het verlies van werk. Voor Netflix kan dat reden zijn de businesscase nog eens tegen het licht te houden. Bepaalde uitgangspunten zijn namelijk grondig en mogelijk zelfs blijvend veranderd.

Share: