Juridisch drijfzand bij 5G aanbod

5G-logoHet de uitrol van 5G wordt duidelijk dat aanbieders dezelfde fouten maken als voorheen en zich op juridisch drijfzand bevinden. Zolang er geen sprake is van landelijk dekkende netwerken zal de marketing daar rekening mee moeten houden. Zo niet dan wordt, zoals de volgende case laat zien, klagen en een verbod eisen wel erg makkelijk.

Hoewel deze zaak speelt in Duitsland is er ook een link met de Nederlandse markt. De “fout” die is gemaakt is namelijk met enige regelmaat in Nederland zichtbaar. Een aanbieder van internet lanceert een campagne zonder dat die dient overal beschikbaar is. Bij vast internet heeft dat in Nederland al meermaals geleid tot klachten bij de RCC en ook de gang naar de rechter.

Geen dekking

Wat zich in Duitsland afspeelde heeft betrekking op mobiel internet via 5G. 1&1 adverteerde eind 2020 in meerdere regio’s. Daarbij deed het een 5G aanbod en noemde daarbij snelheden en prijzen. De advertenties waren ook zichtbaar in gebieden waar 1&1 deze dienst nog helemaal niet aan kon bieden. Het bedrijf is afhankelijk van de uitrol van het netwerk van de wholesale partner. Die bood in enkele van de gebieden alleen 4G. Mede door het ontbreken van het 5G netwerk (zie netkaart) klopte de geadverteerde prijzen voor bundels niet.

Verbod op reclame

Die domme fout was koren op de molen van een concurrent. In Duitsland stapt men in dat soortgevallen niet naar een RCC, maar direct naar de rechter. Die kon alleen maar vaststellen dat het aanbod van 1&1 niet door de beugel kon. De specificaties en daaraan gekoppelde voorwaarden waren onmogelijk. Daarom mag 1&1 bepaalde reclames niet meer voeren in Duitsland.

Commercie en marketing bepaalden duidelijk de koers en hebben er voor gezorgd dat 1&1 over 5G in juridisch drijfzand is terechtgekomen. Los van de streep door deze manier van werven is er nog andere schade. Abonnees in de betreffende regio’s kunnen met deze uitspraak in de hand de contracten direct en kosteloos opzeggen. Extra churn voor 1&1 als effect van een slecht doordachte campagne!

Share: