pixabay-pylon-stroommas

IT resellers en de energiemarkt als valkuil

De laatste jaren zijn IT resellers regelmatig benaderd om een graantje mee te pikken van de energiemarkt. Nu de prijzen voor gas en stroom exploderen blijkt dat aanbod een valkuil te zijn die bijna niemand voor mogelijk hield.

Contact met klanten

IT resellers hebben een unieke positie in de markt. Ze hebben contact met eindklanten. Vooral als dat ZZP’er of kleine ondernemers zijn is dat zeer waardevol. Ze weten wat bij die klanten speelt. Om die reden worden deze IT dienstverleners dan ook regelmatig benaderd compleet andere diensten te gaan voeren. Daarbij heet het al snel dat een energiecontract niet veel anders is dan een breedband abonnement.

De laatste jaren is het daarbij vooral gegaan om het verkopen van gas en elektriciteit. De stroommarkt is geliberaliseerd. Het aantal aanbieders dat geen eigen productiefaciliteiten heeft maar overal inkoopt is daardoor fors gestegen. Niet alleen in Nederland, het is een verschijnsel dat ook elders in de EU zichtbaar is.

Verkoop via externen

Deze nieuwe aanbieder worden gekenmerkt door een sterke focus op de inkoop. Voor de verkoop hebben ze de organisatie niet. Daarom doen ze een beroep op huis aan huis verkopers en nieuwe kanalen, zoals de IT resellers, die als wederverkopers optreden.

Die groep heeft altijd wel oren naar nieuwe omzet en een product of dienst met een hoge “sticky factor”. Energie leek daar aan te voldoen. De nieuwe aanbieders kunnen door het bespelen van de termijnmarkt tegen scherpe prijzen leveren. Voor elke nieuwe klant is een interessante bonus mogelijk.

Alles leek goed te gaan. Maar toen zijn door politieke omstandigheden de prijzen gaan stijgen. In Nederland is de eerste alternatieve aanbieder omgevallen. Daar zal het niet bij blijven. De markt zal de komende periode aan de aanbodzijde flink krimpen.

Besmet product

Dat is vervelend voor de eindklanten die dachten de beste tarieven te hebben. Het is nog vervelender voor alle wederverkopers. Zij hebben producten gepromoot die nu besmet raken. Als de alternatieve aanbieders omvallen raken ze ook de kick-backs kwijt. Wat de impact op klanttevredenheid gaat worden laat zich wel raden. Kortom profiteren van de vrije energiemarkt leek zo makkelijk, maar het blijkt opeens een behoorlijke valkuil voor de resellers te zijn. (en dat had vooraf met een goede DESTEP analyse moeten opvallen)