Hoe belangrijk is de vaste lijn?

Bij aanbieders van vaste telefonie werd jaren terug veel onderzoek gedaan naar mobile-only huishoudens. De vrees was dat door breedbandinternet enerzijds en mobiele telefonie anderzijds het gebruik van de reguliere vaste-lijn voor telefonie hard zou afnemen. Daarmee minder inkomsten én minder middelen voor klantretentie.

De cijfers die de ronde deden waren ook bedreigend: 15% was een percentage dat door een van de bekende bureaus voor telco’s in Europa werd afgegeven. In Nederland werd de 10% grens rond 2004% aangetikt. Nerveus werden bestuurders van de bedrijven van de Amerikaanse cijfers. Daar ging het gebruik van vaste lijnen voor spraakdiensten veel harder achteruit. Van 26% in 2010 tot +40% (regio’s verschillen) mobile only huishoudens afgelopen najaar.

Dat in Nederland mobile only huishoudens ook nog steeds als een vervelend gegeven worden gezien zal niet verbazen. Maar het aantal acties om consumenten te behouden of zelfs te werven voor spraak is uiterst gering. Schijnbaar heeft men geaccepteerd dat dit proces niet meer om te keren valt. De meeste aandacht gaat nu uit naar mobiel. Daar is de marge beter en tegelijkertijd zijn de bedreigingen door gratis diensten uiterst serieus.

En de consument, die zal zijn vaste lijn pas heroverwegen bij een verhuizing of het wisselen van aanbieder. Dat is in Nederland niet veel anders dan in de buurlanden. Een korte melding uit Duitsland is ook indicatief voor de plek die een vaste lijn voor spraak in een doorsnee huishouden inneemt. De vergelijkingssite Schlaubi stelt, op basis van een enquête onder 1403 volwassen, dat 53% de vaste lijn alleen nog geeft omdat het de basis is voor internet. 31% zou het liefst een “xdsl-only lijn” hebben, 35% gebruikt de lijn zelden of nooit om te bellen en 11% weet niet eens meer wat het eigen vaste telefoonnummer is.

Vaste lijn belangrijk? Voor spraakdiensten in ieder geval niet meer.

Share: