Het imago van een land of sector en de realiteit

Als er iets moeilijk te meten valt, dan is het wel de impact van het imago van een onderneming, sector of land. Een land als Zweden scoort hoog in de rankings voor tevredenheid, goede kinderopvang en gelijke kansen. Zoeits laat zich niet makkelijk vertalen in een direct gewin bij de export of zelfs maar het toerisme. Dat komt omdat imago slechts een factor is en – nog belangrijker – dat beeld niet zo vaak wordt bijgesteld.

Bedrijven die ooit een slechte pers hebben gehad weten daar alles van. Het na-ijl effect kan meer dan een decennium een rol spelen bij de waardering. Ook al is de dienst of het product in kwestie al lang verbeterd of verdwenen. Gevolg van dat beeld is dat bepaalde innovaties en wijzigingen niet worden waargenomen. De rest van het assortiment krijg minder aanbod, want het verleden staat daar in de weg.

Landen

Bij sectoren en zelfs landen is dat ook zichtbaar. Frankrijk is in de ogen van velen nog steeds voornamelijk een producent van wijn en couture. De overige (high tec) sectoren worden straal genegeerd. Duitsland is helemaal een bijzonder geval. Bijna niemand lijkt door te hebben dat dit land inmiddels een netto stroomproducent is. De verdere vooruitzichten op dat vlak zijn indrukwekkend. De impact van die onkunde in Nederland is groot. Ondernemers weten gewoon niet dat er concurrentie gaat komen van markten die ze menen te kennen.

Sectoren

En zelfs bij internet is dat zelfde beeld zichtbaar. De Nederlandse sector doet het goed en heeft een goed imago – vindt men zelf. Wat lijkt te ontbreken is de frisse blik, vrij van vooroordelen gebaseerd op een verouderd imago. Heel simpel, elke businesscase die een DESTEP analyse bevat met data die ouder is dan X jaar is onverantwoord.  Voor X is geen vaste waarde te noemen, dat spreekt voor zich.

Dat Duitsland circa 10 jaar nodig had om van energie importeur een structurele netto exporteur te worden en nu wederom minder dan 5 jaar nodig heeft om dat te realiseren op basis van een steeds groter aandeel van duurzame energie geeft aan dat X wel eens heel klein kan zijn.