Vodafone

Greenwashing door Vodafone Duitsland

Vodafone is vlak voor de klimaat summit gekomen met aanbod voor zakelijke gebruikers in Duitsland dat niets anders is dan greenwashing. Een voorbeeld van ondoordachte marketing.

Elke dag is er in de pers aandacht voor het klimaat. Daar os ook alle reden voor. De meeste bedrijven begrijpen ondertussen ook dat ze kunnen worden afgerekend op evident verkeerd gedrag.

Het wordt ook zichtbaarder dat bedrijven die een extra inspanning leveren om duurzaamheid te vergroten positiever worden beoordeeld. De groene en duurzame performance is daarmee een selectiecriterium geworden.

Bij Vodafone in Duitsland hebben ze dat ook gezien. Daags voor de klimaat summit lanceert het bedrijf abonnementen voor de zakelijke gebruikers. Bij een bepaald volume belminuten compenseert het bedrijf de CO2 uitstoot die daardoor veroorzaakt wordt.

Negatieve reacties

De reacties op die actie zijn unaniem negatief. Greenpeace noemt het net zo onzinnig als de fictieve leuze “tanken om het klimaat te beschermen”. De organisatie legt de vinger op de zere plek door te wijzen op het grootste hiaat in het businessmodel van Vodafone. Zolang er zoveel aandacht wordt geschonken aan nieuwe smartphones en daarmee een korte lifecycle van devices is elke actie van Vodafone totaal ongeloofwaardig en niets anders dan greenwashing.

Dat harde oordeel is volkomen terecht. Door de lifecycle van smartphone te verlengen van 2-3 jaar naar 5 jaar wordt op een enorme hoeveelheid grondstoffen bezuinigd. De winning daarvan, plus het transport, gaat gepaard met ongekende milieubelastingen.

T-Mobile en WDR

De actie van Vodafone in Duitsland is dom en schadelijk voor het bedrijf. Lachende winnaar is waarschijnlijk T-Mobile. Dat heeft de klimaat top ook aangegrepen voor een actie. Daarbij gaat het niet om nieuwe toestellen verkopen of groene belminuten. Het bedrijf maakt het, samen met de omroep WDR, makkelijker oude toestellen af te geven met als doel verantwoorde recycling. Gewoon bij elk filiaal een recyclingbak neerzetten en op week/dagmarkten een kraampje waar dat mogelijk is. Laagdrempelig en sympathiek.