Volgens een onbevestigd bericht zouden de twee grootste aanbieders van gratis e-mail in Duitsland te koop zijn. Dat leidt tot veel reacties, want miljoenen gebruikers zijn afhankelijk van die gratis dienst.
Web.de GMX.net United Internet
Web.de en GMX.net zijn onderdeel van United Internet. Dat bedrijf heeft een 5G licentie gekregen en moet nu dat netwerk aanleggen. Daarvoor is veel geld nodig en een deel daarvan zou kunnen komen uit de opbrengst van de twee e-mail bedrijven. Daarbij is GMX alleen maar e-mail. Web.de is ook nog een portal, een website met vooral veel reclame. Het ene merk is ruim 20 jaar oud, het andere komt in de buurt.
Marktaandeel
Het aantal e-mail adressen onder deze twee domeinnamen is circa verluid 42 miljoen. Elke tweede Duitse zou dus een adres hebben bij United Internet. Er is waarschijnlijk overlap en waarom zouden er niet meer adressen toe te wijzen zijn aan een persoon. Belangrijker dan het “marktaandeel” is het daarom te kijken naar de populariteit. Elk van deze twee merken scoort 50 procent hoger dan Gmail bij de vraag “wat is het meest gebruikte adres”. (bron)
Die populariteit verklaart mede waarom bij verkoop gehoopt wordt op een opbrengst van 1,5 miljard Euro. Maar als er inderdaad een verkoop zal plaatsvinden, blijven de gebruikers dan? De enige stickyness aan de accounts is dat ze al lang in gebruik zijn en gratis. Het eerste zal een grotere horde zijn voor gebruikers om over te stappen, maar als een nieuwe eigenaar uit het buitenland komt of een verkeerde uitgever is dat zal de churn enorm zijn. Waarom: Duitsers hebben bewust gekozen voor deze Duitse aanbieders, die al actief waren toen AOL en Hotmail accounts bestonden.
Kansen en risico’s
Vooropgesteld: de verkoop zelf is een gerucht. Toch is het een aardige exercitie na te gaan wat de kansen en risico’s zijn. Kan de verkopende partij een hoge prijs vragen zonder dat de koper garanties krijgt voor minimale uitstroom? Wat kan klanten er toe brengen niet te migreren na een verkoop?
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. Succesvolle overnames van een gratis dienst zijn er niet veel. Daarbij komt dat op dit moment de economie problemen kent. Serieuze investeerders die deze markt kennen zullen niet staan te trappelen om een bod uit te brengen. Een beursgang is helemaal uitgesloten. Kortom aan die kant zijn er weinig positieve punten aan te wijzen.
Gratis Concurrentie
De klanten dan, wat is daar mogelijk? Mogelijk gaat een deel nu vast op zoek naar een ander alternatief. Waarom dat gratis moet zijn is een verhaal op zich. Voor de concurrentie van Web en GMX, en die bestaat in Duitsland, is het makkelijk om hier te scoren. De Amerikaanse gratis e-mail adressen zullen niet opeens wel acceptabel zijn, want dit is de Duitse markt.
Als blijkt dat het gerucht nergens op is gebaseerd, dan is er niets aan de hand. Mocht er wel iets van waar zijn dan gaat er wat veranderen. Ophef en gedoe rond gratis e-mail is in Nederland amper bekend, daarom wordt het helemaal boeiend dat proces te volgen.