GoDaddy neemt Poynt over – bijzondere acquisitie van een hoster

GoDaddy_PoyntIn de hostingsector is GoDaddy een mondiaal bekende naam, voor Poynt geldt dat het buiten de landsgrenzen totaal onbekend is. Dat de eerste de tweede overneemt is daarom in de Europese en Nederlandse pers niet bekend gemaakt. Het verhaal is echter zo afwijkend dat het daarom aandacht verdient.

Zoals gezegd GoDaddy is een bekende naam. Het bedrijf is ooit begonnen als hoster met focus op de onderkant van de markt. Inmiddels is het een beursgenoteerde onderneming met een footprint in meerdere landen. Door  de overname van hosters in Europa is het ook hier aanwezig. Een presence in Nederland is er overigens niet.

Meer dan hosting

GoDaddy doet meer dan ruimte voor websites (hosting) en het registeren van domeinnamen. Het is zeer actief, tot agressief, op het vlak van marketing. Activiteiten die in de EU als spam worden aangemerkt en daarom zijn verboden worden in Amerika nog steeds toegepast. Een groot deel van de new business van GoDaddy is gebaseerd op het helpen van de klanten met “marketing acties”.

De stap van hosting naar mailings verzorgen vanuit een juridische entiteit is opvallend. De stap die gisteren is gezet is dat helemaal. GoDaddy heeft namelijk Poynt overgenomen. Dat bedrijf voorziet in POS (point of sale) oplossingen, het doet facturatie en loyalty programma’s voor derden. Van het aanbod wordt schijnbaar door 100.000 bedrijven gebruik gemaakt. De omzet via de Poynt platformen bedraagt $16 miljard op jaarbasis. De klantenbase bestaat voornamelijk uit MKBers.

Totaal ontzorgen

Op het eerste gezicht is dit een rare acquisitie. Een hoster en mailverzender die nu betalingsverkeer omarmt is nog niet eerder voorgekomen. De deal is echter wel te begrijpen als er vanuit een andere invalshoek naar wordt gekeken. GoDaddy zal nu nog meer kunnen claimen de partij te zijn die MKB klanten met online ambities kan ontzorgen. Het aanbod wordt uitgebreid van online aanwezigheid (website, hosting) en marketing (de mail en callcenter business) met loyaliteitsprogramma’s en een deel van de online billing.

Alles dat komt kijken bij e-commerce uit een hand. Een slimme zet en een goed voorbeeld voor een totale vendor lock-in.

Share: