Free publicity en eigen kanalen

Een vraag die regelmatig binnenkomt luidt: kunnen jullie ons helpen met free publicity? Terwijl het begrip PR bij iedereen bekend is en er ook mag worden uitgegaan dat de meeste ondernemers weten dat voor niets de zon opgaat is de frequentie van de vraag echt opvallend.

Vanuit de gedachte: niet geschoten is altijd mis, is het wel begrijpelijk dat ook dit pad wordt verkend respectievelijk bewandeld. Wat echter vaak opvalt is dat er geen link is, of lijkt te bestaan, tussen het reeds zelf aanwezige netwerk (social media, ontvangers van de nieuwsbrieven et cetera) en de mogelijkheid tot het verspreiden van de boodschap over een groter publiek. Anders geformuleerd: weten bedrijven die dergelijke vragen stellen wel wat ze zelf kunnen doen, op welke amper ontgonnen goudmijn ze zitten en op welke wijze deze resources onderhouden en uitgebouwd dienen te worden?

Eenmaal geconfronteerd met de mogelijkheden die dat alles biedt neemt de vraag naar free publicity af. De vraag verdwijnt niet, maar wordt primair gesteld om acties te flankeren, te ondersteunen. Het is daarmee niet langer de kurk waar een campagne om draait. De rol en het belang van de eigen kanalen neemt in die setting toe. En dat is ook goed.

Share: