Fintech, vrouwen en marketing

re:publica RP18Op de vorige week in Berlijn gehouden conferentie re:publica was er veel aandacht voor fintech. Niet op de voorspelbare manier waarbij start-ups zich presenteren. Hier werd onder andere gekeken naar de impact die dit tot nu toe heeft gehad op de sector. Ingezoomd werd op wat de rol van vrouwen aan beide zijden van de dienstverlening is.

Gemengd gezelschap

De twee aansluitende talks “Digital Platforms – The Future of Finance” (link) en “Financial Institutions and Fintechs in Germany, the Near and Middle East” (link) waren door de keuze voor een locatie enkel honderden meters verderop gescheiden van de hoofdconferentie. Dat weerhield een redelijke groep er niet van voor de talks van gebouw te wisselen. De deelnemers waren een gemengd gezelschap, de spreeksters kwamen zelf allemaal uit de finance sector. Sommigen uit de traditionele banking, anderen uit fintechs.

Tandarts versus bank

Vanuit marketing en onderzoeksperspectief bekeken waren het uiterst interessante voordrachten. Dat anno 2018 vrouwen, alle technische innovaties ten spijt, veel vaker veel slechter met geldzaken omgaan dan mannen blijft verbazen. Onderzoek waaruit blijkt dat een tandartsbezoek minder stressvol wordt beschouwd als het bij een bank naar binnen stappen is onthutsend. Wie dat cijfer heeft gezien zal verbaasd zijn dat vrouwen amper gebruik maken van fintech diensten. Slechts 1 op 4 gebruikers van dit soort diensten is vrouw.

Impact

Tegelijk is het een krachtige reminder. De miljoenen die jaarlijks worden gespendeerd aan marketing voor elke type finance dienst hebbendus te weinig impact. Ze spreken een heel groot deel van de samenleving niet aan. Ondanks alle onderzoeken, postioneringsrondes, focusgroepen en dergelijke gaat hier iets goed fout. Banken in Duitsland en elders spreken vrouwen niet aan. Er is echter een grote uitzondering op deze regel. In de Golfstaten is de betrokkenheid van vrouwen in fintech ondernemingen hoger dan in het Westen. Dat geldt ook voor de de rol als actieve bankklant. De cultuur bepaalt dat.

Dat laat zich volgens de spreeksters maar op een manier en met een woord verklaren: Cultuur. Hoe hiermee omgegaan moet worden, hoe de kloof gedicht kan worden, daarover liepen de meningen sterk uiteen. Een ding werd wel duidelijk, dergelijke gendergaps (want er zijn er meer) verdienen meer aandacht. Meer onderzoek, of beter onderzoek?

Share: