Encryptie en certificaten als graadmeters van een ontwikkeling

Encryptie en certificaten staat volop in de belangstelling, dat was lange tijd anders. encryptie By Dev-NJITWILL - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12134210Het versleutelen van het e-mail berichtenverkeer was jarenlang een handeling die door een zeer beperkte groep werd begrepen en toegepast. De opkomst van social media, waar het delen van informatie belangrijker is dan de integriteit van de boodschap en het beperken van het bereik leek versleuteling helemaal tot een merkwaardige niche activiteit te bestempelen.

Snowden

De onthullingen van Snowden hebben dat beeld grondig gewijzigd. Het lijkt een langzaam smeulend vuur, op de meest uiteenlopende plekken en momenten blijkt communicatie als nieuwe feature te krijgen de mogelijk tot versleutelen. In een periode van enkele jaren is encryptie beland in de buurt van mainstream. En dat in zowel de zakelijke context als op puur end user niveau,

Bij certificaten is de ontwikkeling wat anders verlopen. Daar waren bijvoorbeeld websites van banken en andere kanalen waar transactie kunnen worden doorgevoerd al langer in het bezit van certificaten die de echtheid van de site en het webverkeer aantoonden. De rasse toename van cybercriminaliteit, waaronder grootschalige online oplichting hebben ook hier geleid tot meer vraag naar meer kwaliteit. Net als in het geval van de encryptie zijn er aanbieders gekomen die de kans juist inschatten.

DESTEP

De trend of ontwikkeling die deze twee verschijnselen illustreren is om een paar redenen interessant. Het is (uiteraard) een mooi voorbeeld om langs een standaard DESTEP analyse te houden. Is het puur Sociaal en Technologie, of kun je er nog meer aan verbinden? Een andere reden is dat deze twee laten zien hoe snel en tegelijkertijd redelijk geruisloos een innovatie of verbetering kan worden opgepakt. Bij encryptie duurde het behoorlijk lang. SSL certificaten hadden er minder voor nodig. Voor beiden geldt: als de bal eenmaal gaat rollen, gaat het ook in een keer heel erg snel.

Marketeers die nog steeds niet weten hoe ze op encryptie en certificaten moeten reageren zijn waarschijnlijk al te laat.

Share: