EHvJ geeft O2 ongelijk in zaak over roaming en behandeling van klanten

justice-2071539Vorige week is door het EHvJ, de hoogste rechterlijke instantie in de EU, beslist dat mobiele operator O2 bij roaming de klanten verkeerd heeft behandeld en dat nog steeds doet. De zaak is in Nederland niet genoemd omdat O2 hier geen klanten heeft. Toch is het vonnis ook voor de mobiele operators in dit land belangrijk.

De zaak waar O2 nu het onderspit heeft gedolven heeft betrekking op het jaar 2017. Toen is door de EU opgelegd dat er geen bijzondere tarieven voor roaming meer worden gehanteerd. Deze regel volgde op het jaren afbouwen van de mobiele tikkenprijs en het verruimen van de buitenlandbundels. Dat de telco’s hierdoor veel omzet verloren is duidelijk. Daarom ook was er bij elke maatregel extra toezicht vanuit zowel Brussels als door toezichthouders en consumentenorganisaties in de lidstaten.

Niet overzetten

Met het afschaffen van de roaming binnen de EU is in Duitsland door de consumentenorganisaties vastgesteld dat O2 de abonnees niet overzette naar de nieuwe tarieven. De telco deed het voorkomen alsof hiervoor de instemming van de klant nodig was. Het versturen van een SMS bericht door de klant werd als een acceptatie gezien.

Dat argument werd in Duitsland niet geaccepteerd. De consument moest volgens de VZBW (de Duitse koepel van consumentenorganisaties) automatisch op het nieuwe tarief worden gezet, het oude tarief, gebaseerd op meerkosten voor roaming, was immers door Brussel met verordening 531/2012 voor ongeldig verklaard.

EU Recht

De rechtszaak die VZBW tegen O2 aanspande betrof de interpretatie van EU recht, daarom is het EHvJ ook om een oordeel gevraagd. Dat is er op 3 september gekomen. Naar EU recht had O2 alle klanten zelf moeten overzetten van de oude niet meer geldige tarieven naar de nieuwe.

Met deze uitspraak is de zaak weer terugverwezen naar de Duitse rechter. Die weet nu wat de EU kaders in deze zaak zijn en kan zich buigen over de door VZBW geëiste schadevergoeding. Op dit moment schijnt 10 procent van de O2 klanten (dat moeten er ongeveer 4 miljoen zijn!) nog steeds op een oud tarief te zitten.

Extra roamingkosten

Waarom O2 de horde in 2017 heeft ingebouwd en de klanten nog steeds van abonnementen met illegale kostencomponenten gebruik laat maken is wel duidelijk. Zelf beweert het bedrijf dat nieuwe tarieven niet altijd gunstiger zijn voor de klant. Dat argument maakt weinig indruk. De rekensom hoeveel het aan extra roamingkosten opstrijkt wordt binnenkort wel voor de Duitse rechter inzichtelijk gemaakt.

De “tijdelijke” meeropbrengst zal aan de klanten moeten worden terugbetaald. Daarmee zal het saldo onder de streep voor O2 – helemaal met alle juridische kosten – negatief zijn.

Share: