Vertrouwen Duitsers online platformen in omgang identiteitsgegevens

ECO logoGisteren heeft de Duitse en internationale koepelorganisatie bekend gemaakt welke online platformen Duitsers vertrouwen op een verantwoorde manier met hun identiteitsgegevens om te gaan. De resultaten van de enquête zijn overduidelijk. Dat vertrouwen is op een enkele uitzondering na erg laag.

Banken voor de overheid

Gelukkig heeft bijna 60 procent van de 2.500 personen die aan de enquête heeft deelgenomen vertrouwen in de banken. Men gaat er van uit dat die de identiteitsgegevens veilig opslaat. Daarmee scoort deze sector het hoogst. Online diensten van de overheid staan op een tweede plaats. Maar hiervoor geldt dat nog geen 30 procent vertrouwen in de daar de getroffen maatregelen heeft.

Online shoppping nog voor de media

civey-vertrauen-in-online-plattformen-1024x641Nog eens de helft lager scoort het vertrouwen in online shopping portalen. Dat men daar de zaakjes goed voor elkaar heeft en er geen misbruik van maakt gelooft minder dan 17 procent. In de omgang met opgegeven persoonsgegevens door de digitale takken van mediabedrijven heeft nog geen 8 procent vertrouwen.

Deze laatste scores zijn bedroevend laag en verklaren natuurlijk waarom er zoveel wegwerp e-mail adressen in omloop zijn. Tevens is het een indicatie over de waarde van de online adresbestanden die door deze twee sectoren zijn aangelegd.

Wisselende identiteiten

De groep die aanbieders minder tot niet vertrouwt kiest voor meerdere maatregelen. 57 procent gebruikt meerdere accounts en verschillende wachtwoorden. Dat dit vaker wordt genoemd dan het kritisch selecteren van de online partij is een goed signaal. Dat 32 procent 2FA gebruikt is overigens ook een goede zaak. Dat zal mede komen omdat daar in Duitsland al langer aandacht aan wordt besteed. Die extra stap helpt immers ook het misbruik identiteitsgegevens tegen te gaan en te vertrouwen op linkjes in de mail.

Share: