Vk UK vlag

Door Brexit gaan telco’s sjoemelen met definities

Brexit heeft de telco’s in het VK bevrijd van EU regels en daarom gaan ze sjoemelen met voorwaarden en definities. Dit is exact wat werd verwacht en gaat nog een stap verder dan het herinvoeren van de roamingkosten, waar het overigens veel mee te maken heeft.

Limiet

Bij mobiele abonnementen is het mogelijk een limiet op te geven. De gebruiker krijgt dan een melding wanneer hij kosten buiten de bundel maakt en het opgegeven bedrag heeft bereikt. Op die manier kan iedereen voorkomen dat de telefoonrekening uit de hand loopt.

De Britten hebben deze regel ook. Net als de EU telco’s hebben ze een simpele procedure voor het instellen en aanpassen van die limiet. Waar we afwijken van de EU collega’s is in het taalgebruik. Niet langer gebonden door EU regels zijn de telco’s gaan sjoemelen met de definities voor begrippen. “Day” is het meest zichtbaar, andere begrippen zijn minder opgevallen.

Wat is een dag?

Waar het concreet om gaat is de limietmelding voor het bereiken van de dagelijkse roamingkosten in het buitenland. Die wordt per provider op een verschillende manier getriggerd. De melding van de een is gebaseerd op een dag van 24 uur, waarbij de teller gaat lopen op het moment de melding wordt geactiveerd. Een andere telco spreekt over een vast blok van 24 uren dat stopt op 11:59PM Engelse tijd. Weer een andere aanbieder begint te tellen op 12:01 AM Engelse tijd.

Stap voor stap

Op deze manier de voorwaarden voor een dienst “aanpassen” laat wederom zien waar Brexit voor Britse consumenten een zeer slechte zaak is. Het zal hier niet bij blijven. Consumentenbescherming heeft voor Londen geen prioriteit. De bedrijven, deze keer de telco’s, kunnen stap voor stap drempels inbouwen en zo de marges verhogen. De volgende stap kan zomaar zijn dat het afronden van minuten of datavolume min of meer heimelijk wordt aangepast. Dan zijn de Britse telco’s dankzij Brexit weer terug op een bedenkelijk niveau van communicatie en dienstverlening.

(bron)