Deutsche Bahn wijzigt koers: einde exclusiviteit Deutsche Telekom

Gratis internet in het openbaar vervoer begint een steeds vaker aangeboden dienst te worden. Het wordt gebracht als service, maar dat is slechts een deel van het verhaal. Uit onderzoek is ook al gebleken dat het bijdraagt vandalisme, veroorzaakt door verveling, tegen te gaan. Dat argument zal weinig bij officiële aankondigingen worden vermeld, omdat het ongewenste reacties kan oproepen. Wat wel bij aankondigingen wordt gezegd is met wie wordt samengewerkt dan wel wat de resultaten tot op heden zijn geweest.

Afgelopen juni viel tijdens het Forum Schiene Digital – een bijeenkomst over de toekomst van het Duitse spoor – te horen dat gratis wifi voor het einde van het jaar in alle ICE beschikbaar zou zijn en daarbij niet langer beperkt is tot de 1ste klasse. Dat het Duitse spoor achterloopt op wat de NS aanbiedt is daarmee in een zin duidelijk geworden. Toegegeven: Nederland is een kleiner land, dus het aanbod valt alleen al op grond van de simpelere dekkingskaart makkelijker te realiseren. Over dat aspect van de gratis toegang is in Duitsland namelijk veel te doen. Leverancier Deutsche Telekom, daarbij gesteund door Huawei, leek de problemen nog steeds niet goed te kunnen oplossen: het aantal klachten dat te herleiden was tot gebieden met gene of amper zendmasten, bleef hoog.

DB heeft duidelijk geen belang bij klachten: het heeft een negatieve impact op klanttevredenheid (wat bij DB sowieso een issue is nu er in de vorm van coaches geduchte concurrentie is ontstaan) en kan leiden tot verveling, wat weer hogere kans op vernieling geeft. DB heeft derhalve besloten een andere koers te gaan varen en die is technisch gezien weer interessant. Het is einde voor de exclusiviteit van DT, de nieuwe oplossing is een Multi-Provider systeem, waar ook Vodafone en Telefónica deel van uitmaken. Het Zweedse Icomera, dat al veel delen van het regionale ov in het VK bedient, gaat de techniek verzorgen.

Wat DB feitelijk onderschrijft is dat het onacceptabel is voor de telecommunicatie op een (1) externe provider te vertrouwen. Het is een SPOF en aan die situatie komt nu  een einde.

Share: