smartphone

De juiste balans bij verkoop 4G en 5G toestellen

Achter de betaalmuur van Digitimes staat een artikel over de balans die vendors van 4G en 5G toestellen moeten vinden. Zolang de meerwaarde van 5G devices gering is zal de meeste omzet komen uit de verkoop van 4G toestellen.

Kleine verschillen

Het punt dat wordt genoemd is al langer bekend. De verschillen tussen toestellen met 4G en 5G ondersteuning is niet groot. Voor de doorsnee gebruiker is er wel een hogere snelheid bij het ophalen en versturen van (grotere) berichten of bestanden. Die snelheidswinst kan en zal echter per locatie en zelfs tijdstip variëren.

Noodzaak ontbreekt

De noodzaak te upgraden naar een nieuw toestel is om nog een reden gering. In veel landen wordt voor 5G toegang een hoger tarief gehanteerd. Ook devices met 5G ondersteuning zijn hoger geprijsd dan de reguliere 3G/4G modellen. Consumenten stellen daarom, kijkend naar de kosten, makkelijk vast dat de noodzaak voor een upgrade ontbreekt.

Killer app ontbreekt

Wat de vraag zou kunnen aanjagen is een killer app voor 5G. Die is er echter nog steeds niet. De uitrol van 4G viel redelijk samen het de massale adoptie van social media. Ook als was de extra snelheid niet altijd nodig, dat type gebruik hielp de verkoop wel.

Social media waren derhalve voor de 4G adoptie een soort van killer app. De groei van social media gebruik vlakt inmiddels af. Alleen al daarom zal het getalsmatig geen push voor de 5G uitrol betekenen.

Vendoren

Verkopers van smartphones hebben er vanwege de marge baat bij veel 5G toestellen te verkopen. Tegelijk kennen ze de bovengenoemde beperkingen. Het 4G aanbod loslaten is daarom commercieel onmogelijk. Sterker nog, voorlopig verwacht de markt dat de bestaande 4G modellen nog gelijkwaardige opvolgers krijgen in de gelijke prijsrange.

Het vinden van de juiste balans bij de productie en verkoop van 4G en 5G devices is daarom een serieuze aangelegenheid. Hulp van de telco’s is deze keer ook veel minder te verwachten.