De echte highlights van Cebit 2014

Terugkijken naar Cebit 2014 en proberen een trend te signaleren of nieuwkomers in kaart te brengen is een van de hoogtepunten van de beurs, nadat die al voorbij is. Enige afstand van de hectiek die tijdens het event zelf op de beursvloer en in de pers wordt gevoeld en gevoed is daarvoor nodig.

Wat het mogelijk maakt is de vaststelling dat er heel duidelijk zichtbaar is geworden dat de grote aanbieders van telecom en internetdiensten  afzetmarkt 2.0 hebben ontdekt. Zowel Deutsche Telekom als Vodafone lieten namens de telecomsector dat geluid horen. De grotere aanbieders van hardware en solutions deden het op hun beurt ook. Niemand noemde het een nieuwe afzetmarkt, laat staan 2.0. Toch is het een omschrijving die illustreert dat er sprake is van een wijziging.

Afzetmarkt 2.0 staat voor het opnieuw in het vizier krijgen van de middenstand. MKB bedrijven als afnemers van telecom en internetdiensten, dat is niet echt nieuw. Nieuw is dat meer partijen dan ooit hebben aangegeven te starten met diensten die speciaal voor het MKB bedoeld zijn. Het is de bevestiging dat MKB andere diensten verdiend dan een gewone consument of de enterprise sector (dat het achter de schermen om dezelfde items gaat blijft verder buiten beschouwing).

Afzetmarkt 2.0 gaat echter verder. Vanuit de cloud gedachte omarmen de eerder genoemde bedrijven het MKB ook om de IT diensten die daar worden ontwikkeld via de eigen platformen in de markt te zetten. Telco’s die de eigen app store of cloudportals verrijken met derden aanbod dat daardoor opeens een vele malen grotere afzetmarkt bereikt.

Het is de combinatie waarin het MKB zowel klant als leverancier is die tijdens Cebit 2014 meermaals is gepresenteerd. Het is een échte highlight en verdient de nodige aandacht.