DB broadband GmbH – boost voor Duitse connectiviteit?

De landelijke en regionale Duitse pers heeft dinsdag, net als de tech collega’s,  aandacht besteed aan DB broadband GmbH. De verwachtingen zijn hooggespannen dat dit nieuwe zelfstandige onderdeel van de Duitse spoorwegen DB het eigen glasvezelnetwerk een einde maakt aan de slechte connectiviteit in Duitsland.

Glasvezel restcapaciteit

De komst van DB broadband GmbH hing al een tijd in de lucht. DB, de Duitse spoorwegen (zelfstandig staatsbedrijf) beschikken over een eigen glasvezelnetwerk. De huidige lengte is 18.000 kilometer, maar de bedoeling is dat uit te breiden tot 30.000 kilometer. Dat netwerk is er in de eerste plaats voor de signalering en dergelijke van het spoor. Glasvezel heeft zoals bekend een enorme capaciteit en de behoefte van Die Bahn is wat dat betreft bescheiden.

Het is dus begrijpelijk dat er is gekeken naar een manier die restcapaciteit aan de markt beschikbaar te stellen. Dat levert in Duitsland een groot probleem op, want Deutsche Telekom (in meerderheid in handen van de staat) zit niet te wachten op een nieuwe infra concurrent. De Telekommers weten maar al te goed waartoe dat kan leiden. In Nederland is via ProRail Telfort ontstaan en dat zoals bekend KPN behoorlijk veel last bezorgt. De overname en uitfasering van het merk om daarmee een concurrent uit te schakelen heeft 10 jaar in beslag genomen.

Een deel van de ProRail capaciteit wordt ook via Relined in de markt gezet. Dat is een uiterst lucratieve business die er mede voor zorgt dat het KPN netwerk minder vaak de logische eerste keuzen is voor bijvoorbeeld datacenters.

Glasvezelnetwerk voor B2B

Met DB broadband GmbH is in principe het kopiëren van het Telfort en Relined concept goed mogelijk. Dat is echter politiek onhaalbaar. Wat de club gaat doen is daarom naar Nederlandse inzichten bescheiden. Het bedrijf zal zich niet positioneren als operator op de consumentenmarkt.

Wat het wel doet is het glasvezelnetwerk beschikbaar stellen aan de mobiele operators, zodat die de belabberde dekking met 4G en vaak zelfs nog uitsluitend 3G signaal voor de treinreizigers kunnen verbeteren. Die B2B service (de mobiele telco’s worden klanten van DB Broadband) is iets waarvan de moedermaatschappij Die Bahn uiteraard zelf ook profiteert. Slechte ontvangst in de trein levert een hoop klachten op, terwijl het een USP ten opzicht van reizen het auto zou moeten zijn.

Wat DB broadband GmbH verder wil gaan doen is bedrijven en gemeentes die langs het spoor liggen toegang te geven tot het glasvezelnetwerk. Dat is dus wel een directe kopie van het ProRail / Relined model. Dat kan in principe de connectiviteitsachterstand die Duitse bedrijven hebben ten opzichte van de buurlanden doen verdwijnen. Vraag is echter of Deutsche Telekom en de lokale aanbieders (“Stadtwerke”) deze B2B concurrentie zonder slag of stoot accepteren.

Het is wachten op de eerste cases om enigszins tot een oordeel te komen. DB broadband GmbH  zal zeker een boost betekenen voor de mobiele connectiviteit in de trein. Dat met de dark fiber ontsluitingen langs het spoor ook overheden en bedrijven worden geholpen spreekt voor zich. Voor de burgers in de dorpen, gemeentes en kleine steden zal er weinig veranderen.

Share: