Databundels, treinen, eerste en tweede klas in Duitsland

Wifi-trein-robert_mayBij het aanbreken van de zomervakanties is weer eens gewezen op het verschijnsel databundels, deze keer in relatie tot reizen per trein door Duitsland. Het gaat daarbij om de mogelijkheid gratis van de wifi in een trein gebruik te maken. Maar wellicht ziet menigeen hier ook een linkje naar netneutraliteit.

Treinbordjes

Steen des aanstoots is een bordje in een Tsjechische trein. Wie vaker met de trein reist weet dat voor de internationale ritten het voorste deel aan de grens (wat nog vaak de “locomotief” wordt genoemd) wordt gewisseld. De wagons voor reizigers en vracht blijven ongewijzigd. Daardoor kan je zelfs in Nederland al in een echte buitenlands wagon stappen en je daarbij vergapen aan de instructies en advertenties in andere talen.

Wie in Duitsland van een internationale trein gebruik maakt kan daarbij deze melding tegenkomen. Het laat ook niets te wensen over. Wie in Duitsland van de gratis wifi gebruik wil maken krijgt een databundel die is afgestemd op het kaartje. Wie eerste klas rijdt heeft bubbel zo veel data als wie tweede klas reist. Als je eenmaal over grens met de buurlanden bent gelden geen databundels meer.

Wifi mag niet aantrekkelijk zijn

De ophef over deze melding heeft inderdaad alles te maken met de achterlijkheid van Duitsland als het gaat om everything online. De reden van die absurd kleine databundels is namelijk de vergoeding die de treinexploitant aan de netwerken moet afgeven. Die bieden wifi aan, maar willen dat vooral niet te aantrekkelijk maken. De treinexploitant ontbreekt het zo aan een middel om het reizen per trein net iets aantrekkelijk te maken.

Maar veel belangrijker is iets dat in bijvoorbeeld Nederland niet speelt. De mobiele netwerk aanbieders hier weten dat als hun klanten veel snelheid of volume nodig hebben of betrouwbaarheid, dat ze dan ook in de trein gebruik maken van eigen databundel. Wifi in de trein is leuk en bruikbaar voor andere toepassingen. Met andere woorden eigen bundel en wifi zijn tijdens een treinreis minder concurrerend en vooral aanvullend. In Duitsland zien de mobiele netwerk exploitanten dat dus anders. De reden is ook bekend. Ze zijn niet in staat  de (perceptie van) betere kwaliteit te kunnen leveren. Daarom frusteren ze wifi databundels op de trein door Duitsland, daar mag de gebruikservaring vooral niet beter zijn.

Share: