Buiten de bundel snelheid en Covid-19 – Telefónica doet deze keer iets wel goed

TelefónicaIn veel landen leiden maatregelen tegen Covid-19 tot een andere en grotere vraag naar bandbreedte, ook voor Telefónica klanten in Duitsland die voor de bel en internet bundel van dat netwerk afhankelijk zijn. Medewerkers moeten verplicht van huis uit werken en dat betekent dat de bestaande vaste en mobiele internet verbindingen zwaarder worden belast. Vast internet lijkt geen problemen te geven. Bundels voor mobiel bellen en internet kunnen daarentegen wel een probleem vormen.

32 Kbit/s

Een aantal weken terug werd hier nog geschreven over de kosten en snelheid van internet buiten de bundel. Per land worden daar verschillende regels en tarieven voor gehanteerd. Het onderwerp was actueel omdat in Duitsland Telefónica per februari de snelheid van buiten de bundel internet verder heeft verlaagd. Dat bedraagt nu 32 KBit/s, daarmee is zelfs mailen een probleem. Klantgroepen die dit raakt zitten vooral bij de MVNO’s die gebruik maken van het Telefónica/O2 netwerk.

Covid-19

De huidige lockdowns en verplichtingen om thuis te werken leiden tot meer internet en telefonie verkeer. Dat laatste is voor gebruikers van het Telefónica netwerk, zowel prepaid als postpaid, nog steeds naar behoren. Mobiel internet is daarentegen een groot probleem. Telefónica heeft daarom besloten de resellers (de MVNO’s dus) zonder meerkosten 384KBit/s aan te bieden aan gebruikers die buiten de internetbundel raken.

Weinig keuze

Meer snelheid en het blijft gratis, dat klinkt als een sympathiek gebaar van Telefónica. Toch moet niet vergeten worden dat er meer aan de hand is dan inspelen op een actuele crisis. Telefónica heeft een grote boete boven het hoofd hangen. Alleen al daarom is het scoren van pluspunten uit imago overwegingen hard nodig.

Daarnaast is het de enige manier om een churn golf te vermijden. Het gaat hier om een issue dat klanten in principe zelf kunnen oplossen door een grotere bundel af te nemen. Niet iedereen zal dat kunnen doen. Niet iedereen heeft op tijd door dat het nodig kan zijn. Beide groepen kunnen voor een behoorlijk negatief sentiment zorgen en daarmee de churn aanzwengelen.

Voor Telefónica speelt er dus meer dan goede sier maken. Strikt genomen heeft het weinig keuze. Daar is overigens niets mis mee. De vraagzijde dwingt de aanbodzijde te reageren – ook dat hoort bij een vrije markt.  Telefónica doet het daar deze keer wel goed en heeft daarmee voor Duitsland ook de primeur. Wanneer volgen de andere telco’s de stap van Telefónica om vanwege Covid-19 de bundel snelheid tijdelijk aan te pasen?

Share: