Andere landen – andere telecom bundels

alditalk2keerEen van de kenmerken van de Nederlandse markt voor mobiele telecom is het geringe verschil tussen de bundels. De drie aanbieders opereren op kleine afstand van elkaar. Bij de MVNOs is meer variatie zichtbaar. Maar ook daar is de fase van grote onderlinge verschillen allang voorbij.

Volwassen en beperkte Nederlandse markt

Vaak wordt als verklaring voor deze situatie gegeven dat deze markt volwassen is. Het heet dat de klant weet wat hij wil en dat de aanbieders daar goed op inspelen. De markt is ook verzadigd. Dus met totaal nieuwe aanbiedingen kunnen geen nieuwe doelgroepen worden aangesproken. Denkfout hierbij is dat het aanbod deze markt bepaalt. Wat consumenten echt willen is onderschikt aan wat de aanbieders een verantwoord portfolio vinden. De enige partijen in de markt die wat dat betreft voor ophef kunnen zorgen zijn de MVNOs. Waar zij tegenaan lopen is de beperkte omvang van de markt. Een abonnement in de markt zetten voor maximaal 100.000 gebruikers is mogelijk. De ervaring leert ook dat dergelijke diensten toch niet echt levensvatbaar zijn.

Duitsland biedt kansen

De Duitse markt voor mobiele telecom is daarom veel interessanter. Ten eerste is er meer kans op grotere doelgroepen. Verder heeft het een ijzersterke MVNO markt die verrassend genoeg wordt gedomineerd door de supermarkten. Aldi en Lidl zijn veel eerder dan de Nederlandse evenknieën in deze markt gestapt. Inmiddels behoren ze tot de grootste MVNOs van het land. Ze beschikken elk over een grote loyale klantenbase. Dat zorgt voor inkoopkracht en de mogelijkheid afwijkende bundels in de markt te zetten. (eigenlijk zijn het drie partijen, want Aldi bestaat uit twee gescheiden regio’s)

Prepaid aanbod

Die mogelijkheid wordt ook regelmatig aangegrepen. Zo is tot eind volgende maand weer een Aldi prepaid aanbod verkrijgbaar dat in Nederland totaal niet lijkt te bestaan. De supermarkt biedt voor net geen 60 euro een jaar lang bellen en internet aan. Na twaalf maanden houdt de dienstverlening op, tenzij de klant zijn jaartegoed op tijd heeft opgewaardeerd. Wat dat betreft is het een echt prepaid aanbod.

Natuurlijk zijn er kleine lettertjes en beperkingen. Belminuten en SMS volume is onbeperkt. Mobiel internet is echter gelimiteerd tot 12GB per jaar. Bijkopen van internetvolume is mogelijk. De maximale downloadsnelheid is met 21MBit/s niet schokkend hoog.

Aldi heeft dit aanbod vorig jaren ook al eens voor beperkte duur in de markt gezet. Het lijkt erop dat men hiermee aan het begin van de zomer nieuwe klanten wil werven. Wat die doelgroep kenmerkt is niet helemaal duidelijk. Of het primair als eerste sim of juist als twee sim wordt gebruikt is best de moeite van het achterhalen waard.

Zo zijn er nog wel wat vragen te stellen bij dit prepaid aanbod. Het is actueel voorbeeld van een markt waar andere telecom bundels bestaan. Of dat te maken heeft met een andere balans tussen telecom operators en de MVNOs?

Share: