Actuele gebeurtenissen als dilemma

Met alle ophef rond de vermeende spionage activiteiten van de Amerikaanse overheid ligt het voor de hand dat buiten de VS meer aandacht ontstaat voor nationale oplossingen. Heel lastig zal dat niet zijn, in meerdere landen wordt al door bepaalde aanbieders subtiel gewezen op het feit dat ze een 100% lokale partij zijn. Daarmee wordt dan stilzwijgend gesuggereerd dat er last kan zijn van Amerikaanse wetgeving die de integriteit van data dwarsboomt.

Tot een week geleden was daarmee sprake van een – eveneens – subtiele tweedeling in de markt voor hosting -en datacenterdiensten. Een klant kon zo bewust kiezen tussen twee mogelijkheden en zelden leverde dat enige problemen op.

Dat is met de huidige ophef wellicht verleden tijd. Als de omvang van de spionage activiteiten daadwerkelijk zo omvangrijk is, en er sprake is van het monitoren van verkeer van niet -Amerikanen dan ligt er iets veel ernstigers op de loer. Waar dan sprake van kan zijn is een blijvende beschadiging in het vertrouwen. IT dienstverlening is dan niet meer veilig, want et cetera.

Aanbieders van IT diensten moeten de komende tijd derhalve extra goed op hun hoede zijn. Met grappig bedoelde opmerkingen of opscheppen over de eigen veiligheid kan een onzekere prospect of klant ongewild op het verkeerde been worden gezet. Wat nodig is, is dat iedereen inziet dat er sprake is van geschonden vertrouwen. Vertrouwen, dat zoals het heet te voet komt en te paard gaat, was altijd al een van de peilers van IT in het algemeen en bijvoorbeeld clouddiensten in het bijzonder. Dat er verliezers zijn als het gevolg van deze ophef staat nu al vast.

Het is zaak er voor te zorgen als ondernemer niet aan die lijst te worden toegevoegd. Hoe dat voorkomen kan worden? Door nog meer focus op transparantie en oprechte communicaitie en vinger aan de pols houden bij klantgroepen. Weet ook dat elke uitdaging, ook nu weer, tevens tal van kansen biedt.