ACM signaleert meer belminuten en zegt niets over roaming

ACMDe kwartaalrapportage van de ACM waaruit een forse toename van het aantal belminuten blijkt is door de pers goed opgepakt. Dat er tot 42 procent meer mobiele belminuten en 5,5 procent meer vaste belminuten zijn geteld zegt natuurlijk alles over de impact van Covid-19 op werk en privé. Het idee dat het voor de telco’s dus een goed jaar moet zijn geweest is echter niet geheel juist.

Meer thuiswerken

Iedereen weet dat sinds begin 2020 thuiswerken de norm is geworden, dan wel hoort te zijn. Vanzelfsprekend betekent dat een verschuiving van de communicatiestromen. Bellen gaat niet meer via het kantoornetwerk. Interne calls zijn veel minder aan de orde. In plaats daarvan wordt er vaker naar de mobiele telefoon en waar mogelijk naar de vaste lijn gegrepen.

Meer bellen via het openbare telefonienetwerk is een van de grote veranderingen van het laatste jaar. Daarnaast is er de explosieve toename van het aantal videomeetings. Die laatste leiden niet tot meer belminuten, het is zelfs een categorie die als concurrentie kan worden gezien.

Meer volume dus meer inkomsten?

Minder bellen via het kantoornetwerk en meer via de gewone verbindingen is niet per se een verschuiving die de telco’s meer omzet oplevert. Daarvoor zijn twee redenen. De eerste is dat belbundels voor de vaste of mobiele lijnen “onbeperkt” kunnen zijn. Natuurlijk is er (zeker bij mobiel bellen) sprake van een toename van het upgraden van de bundels. Maar dat betreft niet iedereen die is overgestapt naar thuiswerken.

Een tweede factor die invloed heeft op de omzet is de wegval van volume en verkeer van en naar bedrijven. Ook het onderhoud van die technologie is her en der op een lager pitje gezet.

Wijzen op de factoren die een hogere omzet door de telco’s in de weg kunnen staan is al veel gebeurd. Ook naar aanleiding van de jongste telecommonitor van de ACM. Er is echter een kosten- en inkomstenpost die nergens nog is uitgewerkt. Het zijn cijfers die wel in de kwartaalrapportages van de telco’s naar voren komen. In het bijzonder de kosten voor roaming zijn nader onderzoek waard.

Het uitblijven van toeristen en zakenreizigers heeft in veel landen voor het verdampen van opbrengsten en uitgaven voor roaming gezorgd. Al in 2020 gaf DT bijvoorbeeld aan dat met 80 procent omzet miste. Naast de roaming missen de telco’s ook de inkomsten van de extra vakantie-bundels.

Dus het ACM rapport met van meer belminuten klinkt gunstig voor de telco’s, maar vergeet dan niet naar het hele plaatje, inclusief de zakelijke markt en roaming te kijken.

Share: