5G marketingmachine tijdens MWC2019 Barcelona op volle toeren

5GIn de opmaat naar MWC2019 in Barcelona hebben de netwerkleveranciers, telco’s, device fabrikanten en adviseurs alle registers voor 5G opengetrokken. Het is op een ongekende omvangrijke wijze in de schijnwerpers gezet. Iedereen greep dit event aan om zijn 5G primeur te lanceren of claim te maken. 100% marketing, waar wat is er nu echt opvallend?

Uit de berg berichten valt veel te halen. Zo leverden in Barcelona de Amerikaanse telco’s Sprint en AT&T een woordenstrijd over 5G. Wie heeft de primeur heeft als eerste in de VS een 5G mobiel netwerk te lanceren? Security bedrijven grepen het event aan om te wijzen op de risico’s die verbonden zijn aan 5G en waarvoor zijn de oplossingen paraat hebben. Zelfs storage vendoren zien kans producten als 5G ready te vermarketen

Dichter bij huis, maar wel gelinkt aan het mediaspektakel in Barcelona, viel nog niets anders op. De veilingen voor frequenties zijn nog niet overal in de EU afgerond. Her en der valt al te lezen dat steden of regio’s binnenkort de eerste 5G zone van het land kunnen zijn. Wie naar nieuws uit de EU lidstaten zoekt ziet echter ook iets dat niet zo nadrukkelijk in de persberichten verdelers is terecht gekomen.

Belofte waarmaken

Toen 4G werd uitgerold was dat op basis van de garantie dat gebieden met slechte 3G of fixed breedband verbinding als eerste zouden worden bediend. Die belofte is niet overal waargemaakt. In opmaat naar de 5G uitrol verschijnen nu berichten dat het aanvankelijk alleen voor de stedelijke gebieden is bedoeld. Verder wordt gehint dat het connectiviteit voor andere toepassingen is dan voor smartphones. Wat hier gebeurt is ook een vorm van marketing. De mogelijk hooggespannen verwachtingen van politici en pers worden gepareerd met boodschappen die lijken te hinten op bescheidenheid en voorzichtigheid.

Hype

De reden waarom zo wordt gecommuniceerd is niet dat de telco’s een hype willen voorkomen. Het is onderdeel van een strategie waarbij de concurrentie, de politiek en toezichthouders worden bespeeld. Ook dat is een vorm van marketing bedrijven, al valt dat veel minder op. Op dit moment is de consument nog niet de belangrijkste adressant voor de communicatie.