Wat hebben T-Mobile, Telefónica en KPN gemeen?

Twee weken geleden was in de Duitse pers een imago en communicatie offensief van Telefónica zichtbaar. De CEO voor de Duitse activiteiten werd diverse keren geïnterviewd en geciteerd, Aanleiding daarvoor leek te zijn de nog steeds tegenvallende kwaliteit van het netwerk en de lage klanttevredenheid. Voor het eerst ook leek er voorzichtig te worden toegegeven dat de overname en daarna integratie van ePlus complexer is dat vooraf ingeschat.

Grootste verliezers, al werd dat zo niet letterlijk genoemd, waren de gewone klanten, de consument dus. Maar voor hen heeft Telefónica iets in petto, het claimt het eerste, beste, snelste 5G netwerk met de grootste dekking uit te rollen en met 4G forse verbeteringen door te voeren. Die halve toezegging moet overigens worden gezien in de context van een Europa brede discussie over de het minimum aantal telco aanbieders. Het idee dat 3 aanbieders genoeg is voor een gezonde markt is inmiddels redelijk omstreden.

5G is ook de rode draad in de opmerkelijke communicatie van T-Mobile Nederland. Deze partij die Tele2 wil overnemen, maar merkt dat de EC daar langer over moet nadenken, heeft 5G ontdekt. In een makkelijk door te prikken communicatie offensief probeert het de burgers te overtuigen dat de overname goed is voor de markt, want daardoor kan het als eerste het beste 5G netwerk uitrollen. In een afzonderlijke melding heeft het gezegd de prijzen voor breedband internet voor een bepaalde periode niet of nauwelijks te zullen verhogen. De doelgroep van deze melding: de consument en ook hier speelt mee dat T-Mobile de discussie over de onwenselijkheid van slechts 3 aanbieders uit de weg wil gaan.

Dan is er nog KPN dat 28 augustus met een Engelstalig persbericht naar buiten kwam. De managementstructuur wordt aangepast en dat leidt tot de komst van een Chief Consumer Market. Daar gaat het verder niet over 4G of 5G.

De overeenkomst tussen de actuele communicatie van de drie partijen is dat ze primair de aandacht vestigen op de consumentenmarkt met uitingen waarin nadrukkelijk ook alle ruimte is voor de zakelijke markt. Niet voor de eerste keer lijken de telco’s alleen voor de consument oog voor te hebben. Dat is op z’n zachtst gezegd opmerkelijk.

Die zakelijke markt is ook heel complex voor ze. Het verdwijnen van echte grote klanten en de opkomst van heel veel kleine ondernemers speelt al minimaal 10 jaar, maar een passend antwoord hebben ze daar niet op gevonden. Klein zakelijke gebruikers krijgen minder aandacht en worden in persgesprekken zelden genoemd als waardevolle klantgroepen. Het gevolg is dat de ruggengraat van de moderne economie, dat zijn bedrijven met aanzienlijk minder dan 100 medewerkers, er bekaaid afkomt. Tegelijkertijd is de zakelijke markt, en dan vooral aan de proces en product kant de gedoodverfde grootgebruiker van 5G. Maar tot op heden doen in ieder geval T-Mobile en Telefónica alsof 5G primair need to have voor de consument is.

Share: