Waarom Dropbox een interessante beursgang wordt

De Amerikaanse aanbieder van cloud storage Dropbox maakte afgelopen maandag details bekend over de naderende beursnotering. De pers noteerde dat het bedrijf en de begeleidende banken zich $8 miljard waard vindt, wat 20% minder is dan in 2014 nog werd aangenomen. Voor sommigen is dat een teleurstelling. Anderen zullen zich daardoor niet laten afleiden.

Vergelijken beperkt mogelijk

Dropbox is als nieuwe beurskandidaat namelijk een interessant bedrijf. Er is als het nodige geschreven over Box, een andere cloud storage aanbieder die al eerder eerder naar de beurs ging. Dat bedrijf heeft recent weer teleurstellende cijfers gepresenteerd. Voor een deel van de pers was dat extra reden de twee met elkaar te vergelijken. Op het eerste gezicht is dat logisch. Twee bedrijven die zorgen dat data in een cloud wordt opgeslagen, dat gebruikers er bij kunnen, de bestanden kunnen delen en dat meerdere personen op basis van die cloud ook kunnen werken aan een document.

Daar houdt echter de vergelijking ongeveer ook op. Box richt zich voornamelijk op de zakelijke markt. Dropbox is met naar verluid honderden miljoenen gratis accounts een grote speler in de consumentenmarkt. Box moet het hebben van betaalde accounts, enkelvoudig of business accounts. Dropbox haalt een fors deel van de omzet uit particulieren die extra ruimte hebben bijgekocht, omdat de gratis 2GB niet toereikend was.

Wat wil de consument

Dropbox is een bekende naam omdat het jaren en veel geld heeft geïnvesteerd in het gratis ter beschikking stellen van die kleine gratis variant en een app die op heel veel smartphones bij uitlevering al was geïnstalleerd. Daardoor is het voor de consument een naam ongeveer even bekend als FaceBook of Google Drive. Dat is vooral wat de beursgang zo interessant maakt. Voor het eerste sinds heel veel jaren gaat een bedrijf dat betaalde consumenten cloud diensten aanbiedt publiek. Vanaf de eerste handelsdag zal minutieus gevolgd kunnen worden of de consument bereid is te betalen voor een dienst van goede kwaliteit als er ook gratis varianten zijn van wisselende kwaliteit. Bekend zal ook worden of de focus op een dienst (storage in brede zin) een voldoende basis is om een gezond bedrijf mee te bouwen of dat verbreding van het portfolio, zoals al eerder door Google en nu ook door Box is gedaan, noodzakelijk is.

De beursgang van Dropbox wordt niet minder dan een goed startpunt om alle kennis die de afgelopen jaren is opgebouwd over klantbehoefte, prijsperceptie, loyaliteit en branding tegen het licht te houden. Een ijkpunt dat ook hard nodig is om menig B2C businesscase, gebaseerd op onderzoek of aannames, bij te stellen.