Veiliger internetten via hotspots – en dat als USP

Veilig internetten staat al jaren hoog op de agenda. Tal van partijen besteden om verschillende redenen, uiteenlopend van oprechte bezorgdheid tot het vergroten van de omzet, daar al lang aandacht aan. Nu pas lijkt het onderwerp bij het grote publiek aan te slaan.

Dat meer mensen zich vragen stellen bij de veiligheid van internet is uiteraard een verdienste van Snowden, die met zijn onthullingen duidelijk maakt dat overheden alles uit de kast lijken te halen om aan steeds meer data te komen. Wat verder niet vergeten moet worden is dat in heel veel landen inmiddels grote datalekken zijn geconstateerd. Deze combinatie zorgt ervoor dat alleen nog kluizenaars geen weet hebben van het verschijnsel risico’s tijdens het online zijn.

Voor een slimme marketeer valt in deze situatie een hoop te scoren. Vooropgesteld dat wat hij/zij verzint ook kan worden gerealiseerd, want meer veiligheid claimen dan je waar kunt maken is zeker in deze tijden en op dit dossier dodelijk voor je imago. Maar stel dat je echt een betere dienst kunt aanbieden, dan is dit er de tijd voor. We zagen dat in Nederland al even toen KPN bekend maakte de diensten van Silent Circle te gaan voeren. Daarmee scoor je als onderneming toch pluspunten.

Van een andere orde is de actie van de internetaanbieder in de stand München, M-Net.de. In het centrum van de footprint, dus het centrum van de stad, stonden sinds vorige jaar al enkele hotspots. Begin deze maand maakte het bedrijf bekend dit aantal flink op te schroeven en geregistreerde gebruikers de optie te bieden via een versleutelde verbinding te surfen. Voordeel (citaat persbericht): Der Datenverkehr ist so gegen unbefugtes “Mitlesen” geschützt.

Encryptie linken aan surfen en dat weer aan meelezen, komt wellicht vreemd over. Belangrijker is echter de complete boodschap en de beoogde doelgroep. M-Net biedt de eigen klanten (vandaar het registeren) meer veiligheid ook als ze onderweg zijn en dat kost niets extra.

M-Net laat zien dat er naast de aanpak van KPN, die slechts een kleine groep zal aanspreken, ook andere manieren zijn veiligheid als USP in te zetten.

Share: