Telefónica in gevarenzone

Vorige week werd gewezen op de verschillen tussen aanbieders van mobiele diensten. De voorbeelden beperkten zich tot Nederland en Duitsland. Dat in het laatste land de mobiele dekkingsgraad niet goed is werd duidelijk. Inmiddels is bekend dat de toezichthouder klaar staat om in te grijpen bij Telefónica.

E-Plus

In Das Handelsblatt en andere Duitse titels is geschreven over problemen bij Telefónica. De Spaanse onderneming heeft zich met de overname van E-Plus (2014) in de nesten gewerkt. Het klantenbestand van de voormalige KPN dochter was in orde, de techniek heeft echter voor grote problemen gezorgd en schijnbaar zijn die nog steeds niet allemaal onder controle.

Toezeggingen

Aan de overname, annex fusie, zijn indertijd voorwaarden opgelegd. Dat is in dit soort gevallen gebruikelijk, net zo als dat vooraf bekend wordt hoe de netwerken geïntegreerd gaan worden. Elk van de licenties is namelijk verkregen onder strikte voorwaarden, onder andere voor de beschikbaarheid en performance van de onderliggende netwerken. Telefónica heeft indertijd aangegeven de infrastructuren te gaan voegen. Dat zou de kwaliteit en beschikbaarheid van spraak en mobiel internet voor met name de ex- E-Plus klanten aanzienlijk verbeteren.

Tot op heden is daar te weinig van te merken. Telefónica is hekkensluiter als het gaat om dekkingsgraad en service. Het benodigde tempo van netwerk integraties en upgrades wordt op veel plekken schijnbaar niet gehaald. Dat leidt in sommige delen van het land tot het onderschrijden van de vastgelegde waarden. Het gaat daarbij om zowel bereik in de bebouwde kom, daarbuiten, als langs de grote autowegen en het spoor.

Toezichthouder

De Duitse toezichthouder Bundesnetzagentur is volgende de berichten in de pers van mededelingen van politici gealarmeerd en reeds in overleg met Telefónica, of gaat dat binnenkort doen. Uiteraard zal alleen al dat signaal door de Spanjaarden in het HQ te München zijn opgepakt. BNA heeft de mogelijk sancties op te leggen en zelfs de licentie in te trekken. Wil Telefónica dat voorkomen dan moet het op korte termijn op heel veel plekken forse verbeteringen realiseren. Punt is echter dat de arbeidsmarkt de Spanjaarden parten speelt en de inkomstenstroom ook onder druk staat. Monteurs zijn schaars en volgeboekt, klanten zijn minder loyaal.

Telefónica heeft zich zo te zien een flink probleem. Zelfs als het BNA op afstand weet te houden zit het in de gevarenzone. Het imago van het hoofdmerk O2 is namelijk mede door de persaandacht zwaar beschadigd.

Share: