Telefónica Duitsland de grootste, niet de beste

In Duitsland heeft zoals bekend enkele jaren geleden een forse consolidatie op de markt voor mobiele telecomdiensten plaatsgevonden. KPN wist de dochter ePlus te verkopen aan het Spaanse Telefónica, dat het samenvoegde met O2. Door deze operatie werd de ranking in Duitsland grondig gewijzigd. De nieuwe combinatie zou immers de grootste partij worden, voor incumbent Telekom en Vodafone.

Afgelopen weken zijn er diverse berichten over de mobiele sector in Duitsland verschenen. Deels heeft dat te maken met de zomerperiode, waardoor er tijd is voor langere artikelen. Deels komt het door de IFA die deze week van start is gegaan. In beide gevallen wordt het nodige vertelt over de staat van de sector en met name de performance van de grootste speler.

Meer Vertragskunden

Een van de artikelen waar dit het duidelijkst naar voren komt verscheen in Das Handelsblatt. Daar viel in de marge van een twee pagina artikel op 24 augustus iets opmerkelijks te lezen. Telefónica heeft de ambitie het aantal Vertragskunden verder te verhogen. Vertragskunden zijn een reguliere abonnees, ook wel post-paid klanten genoemd. Die groep, zo meldt de krant, maakt 46,3% van het klantenbestand van Telefónica in Duitsland uit en dat is iets meer dan het voorgaande jaar . Rond de overname in 2014 was dat echter 54%. Aangezien de ARPU van pre-paid klanten extreem gering kan zijn is die achteruitgang bijzonder opvallend te noemen. De ARPU mix voor Telefónica klanten is op dit moment dan ook een schamele 9,60 Euro per maand Verklaringen daarvoor staan ook niet in het artikel opgesomd. Het ligt voor de hand de beroerde aftersales en support van Telefónica daarvoor als schuldige aan te wijzen, maar dat is dan meer op basis van hear say dan op basis van enige rapportage.

Grootste, niet de beste

Telefónica is op dit moment met 42,3 miljoen uitgezette actieve simkaarten nog steeds de nummer 1 in Duitsland. De bovenstaande situatie schets is echter weinig positief, het is duidelijk niet de beste speler. Vodafone, de nummer 2 doet het stukken beter, Met bijna een gelijk aantal simkaarten weet het een ARPU van ruim 14 Euro per maand te halen. Dat verschil komt vooral door de mix post-paid pre-paid. Vodafone heeft meer reguliere abonnees (ruim 54%) dan post-paid gebruikers.

Het geheim van Telefónica

Het verschil tussen de nummer 1 en 2 verklaart ook waarom Telefónica zozeer focust op het verkrijgen van meer Vertragskunden. Dat streven is logisch, maar een ding blijft totaal onbenoemd. Welk deel van de Telefónica pre-paid kaarten wordt actief genoeg gebruikt om ook daadwerkelijk te kunnen worden ge-upgrade naar post-paid. Waarschijnlijk is dat een van de best gekoesterde geheimen van het Telefónica HQ in München.