Smartphone productie klapt in elkaar

De handelsoorlog tussen de VS en de VRC duurt inmiddels al meer dan een jaar. De effecten waren tot op heden beperkt. Verhoging van tarieven over en weer leek de EU weinig te deren. De meest recente cijfers over de smartphone productie zou aan dat laatste wel eens een einde kunnen maken.

Volgens het Taiwanese TrendForce zouden dit jaar ongeveer 1,4 miljard smartphones worden geproduceerd. Een absurd hoog aantal, wat iets zegt over de levensduur van de gemiddelde smartphone en het ontbreken van een markt voor gebruikte exemplaren. Die zorgen zijn niet het thema van de TrendForce melding. Wat daar wel wordt aangestipt is de verwachting dat dat aantal dit jaar niet gehaald gaat worden.

De handelsoorlog zal er toe leiden dat de wereldwijde productie 5% – 7% lager zal uitvallen. Daarbij gaat het natuurlijk om de uitval van Huawei, maar dat is niet de enige partij die getroffen wordt. Apple zal de afzet van iPhones in de VRC verder zien afnemen. De VRC is voor veel fabrikanten de belangrijkste markt (gevolgd door India). Als Huawei de thuismarkt niet goed kan bedienen zullen andere merken proberen in dat gat te springen. Dat gaat echter goed zolang zij zelf niet geraakt worden door sancties. ZTE is derhalve een partij die weinig belang heeft nu luid op de trom te gaan slaan.

Het Zuid Koreaanse Samsung zou wel kunnen profiteren van de onrust. Dat bedrijf kan op papier het aandeel in de VRC en India verder uitbreiden. De kans dat Beijing dat voor de VRC zal afremmen is groot en zelfs andere maatregelen om Huawei elders uit de markt te houden zal tot represailles leiden.

De smartphone markt illustreert daarmee dat een handelsoorlog veel slachtoffers en verliezers telt. Het idee dat er ook onbetwiste winnaars zijn blijkt nergens uit. Het premium merk Apple loopt forse tikken op en heeft niet de mogelijkheid naar andere landen uit te wijken om daar de voorraden weg te zetten. Voor Apple zal er, net als voor Huawei en consorten weinig anders op zitten dan de productie fors neerwaarts bij te stellen. Daarmee worden de gevolgen van de strijd ook in de EU zichtbaar. Nieuwe modellen zullen in een lager tempo in de markt worden gezet en de reeds zichtbare krimp van het aantal telefoonverkooppunten versnellen.

Lagere aantallen betekent in deze markt lagere omzet en lagere winst voor de producenten. Over een maand (einde Q2) zal blijken wat dat concreet betekent.

Share: