Slechts twee redenen voor verkoop UPC Oostenrijk?

Eind december maakt Deutsche Telekom Oostenrijk en UPC Oostenrijk bekend dat de eerste de tweede wil overnemen. Een aanbieder van mobiele telefonie die een aanbieder van tv, radio en breedband internet overneemt. Er werden twee redenen voor de deal in de pers gegeven.

Twee redenen

De eerste reden is dat DT in alle landen waar het actief is een multiplay pakket wil kunnen aanbieden. Hoewel mobiele telefonie als enkele dienst nog steeds winstgevend kan zijn, is een breder pakket beduidend interessanter voor zowel ARPU als retentie. Wat dat betreft is de deal volkomen begrijpelijk. Omdat voor de global player Liberty-Global de Oostenrijkse markt met 654.000 abonnees weinig voorstelt is het evenmin een aderlating voor de verkopende partij.

Als tweede reden werd direct gesuggereerd dat deze deal de pad effent voor het opnieuw starten van gesprekken met Vodafone voor de Britse markt. Samenwerking op de markt met 60+ miljoen inwoners is reeds diverse keren besproken, maar keer op keer kwam men niet tot een deal.

Wat bij die suggestie ontbreekt is dat er geen link bekend is tussen de activiteiten op het vaste land van Europa en op de Britse eilanden die voor het spaaklopen van de eerdere gesprekken verantwoordelijk kan zijn. De verwachte opbrengst van de Oostenrijkse activiteiten zijn met 1,9 miljard Euro ook niet dusdanig dat daardoor een transactie mogelijk wordt.

DT strategie

Het is daarom verstandig ook naar de ander partij bij deze transactie te kijken. Deutsche Telekom heeft in continentaal Europa de ambitie een speler voor multiplay diensten te zijn en in de nabije toekomst ook 5G. Wat zeker voor dat laatste nodig is, is glasvezel. De twee recente overnames van DT (Tele2 in Nederland en UPC in Oostenrijk) zijn in dat opzicht met elkaar te vergelijken. Er worden partijen gekocht die over eigen infrastructuur beschikken.

Tegenvallende vooruitzichten

Er zijn dus in ieder geval twee redenen die de transactie verklaren, maar in beide gevallen is dat vanuit de kopende partij beredeneerd. Voor de latende partij lijkt de logische verklaring te zijn dat de markt oninteressant is. Oninteressant betekent dat het aantal mogelijke aansluitingen beperkt is en de omzet onder druk staat. Met andere woorden: als de vooruitzichten voor groei tegenvallen en de concurrentie te hevig wordt kiest LG voor verkoop. Nu voor Oostenrijk, maar andere landen zullen volgen. Dat is de derde reden voor deze transactie.