Schoenmaker blijf bij je leest – en telco’s?

Maandag maakten alle Duitse tech sites en een hoop kranten van een probleem met de e-reader Tolino die ooit deel uitmaakte van de Deutsche Telekom strategie. Een klein deel van de titels schreef ook over de plannen van de telco straatkasten te voorzien van laadmogelijkheden voor e-autos. Zijn beide meldingen te rijmen met de corebusiness van een telco?

Corebusiness van een telco

De vraag wat de corebusiness is van een telco staat al jaren garant voor interessante discussies. De internetzeepbel en vooral de implosie ervan heeft geleerd dat telco’s makkelijk business naar zich toe trekken die binnen dat type organisatie nooit tot bloei zal komen. Ook de jaren na de implosie grossierden de telco’s in het doen van aankondigingen voor business die ongepast vernieuwend. Toegegeven de omvang van dat soort business en de hoeveelheid meldingen is wel fors verminderd.

Boeken

Toch blijft dit type kolossen verbazen en Deutsche Telekom is wat dat betreft een absolute trendsetter. Zo heeft het van 2013 tot 2017 een leidende rol gespeeld in de vermarketing van de Tolino, een e-reader die in de eerste plaats voor de DACH regio was bedoeld en als Duitstalig tegenwicht voor de dedicated e-readers van Amazon en in minder mate de iPad. Vorig jaar heeft DT het belang in de Tolino groep verkocht aan het Japanse bedrijf dat ook de concurrerende reader Kobe beheert. E-readers, een product waarvan de markt allang verzadigd was, pasten niet meer in het assortiment van DT.

Stroom

De andere melding waarmee DT voor enig opzien zorgde ging over stroom. Duitsland heeft een groeiende behoefte aan oplaadpunten voor e-autos. DT denkt daar handig op in te spelen door de KVz (Kabel Verzweiger – wijkkast) te voorzien van een laadfaciliteit. Het is een vreemde melding die voor de nodige argwaan zorgt. De infra van DT is dusdanig dat Duitsland fors achterloopt op het punt van digitalisering. Dat komt niet alleen door de oude bekabeling, maar ook omdat aantal en typografie van de KVz niet meer van deze tijd is. Veder staan Kvz veelal nabij tegen muren van bebouwing op trottoirs gebouwd, wat niet de meest logischoe plaats is voor accuoplaadpunten. Tenslotte is er nog veel behoefte aan laadpunten op en langs snelwegen, wat voor Kvz totaal onlogische locaties zijn.

Nieuwe business en acceptatie

Wat de Tolino en het accuoplaadpunten plan gemeen hebben is dat ze zo duidelijk illustreren dat telco’s alle registers opentrekken om tot nieuwe business te komen. Er hoeft maar een link te zijn met de corebusiness, het leveren van connectiviteit, of de kans op een lancering neemt toe. In het geval van de Tolino was de link primair de breedbandverbinding. Later kwam de afrekenmogelijkheid bij van de eigen DT webstore. DT ziet namelijk het exploiteren van de eigen billingstraat inmiddels als corebusiness. Dat is ook de reden waarom het de laadpuntenmarkt gaat betreden.

Het idee alles via de telefoonnota te kunnen afrekenen klinkt logisch vanuit telco perspectief beredeneerd. De consument denkt daar echter nog steeds anders over. Die vindt bovenstaande uitstappen minder logisch. Telefoon, internet en televisie op een nota kan, de rest niet. De consument vindt dat de schoenmaker bij zijn leest moet blijven en daarom was Tolino (nog los van de marktverzadiging) een doodlopende weg en is het idee van de laadfaciliteiten weinig realistisch.

Share: