Radio – we negeren DAB/DAB+

In Nederland luisteren dagelijks miljoenen korter of langer naar een of meer radiozenders. Waar dat plaatsvindt en met behulp van welk device wordt al jaren trouw onderzocht. De luisteraar wordt daartoe gelabeld: man/vrouw, leeftijd in 6 groepen, 3 sociale klassen. De plaats waar naar radio wordt geluisterd tenslotte kent 4 mogelijkheden: thuis, school of werk, onderweg en overige.

Vervolgens is het nog mogelijk door te vragen naar het type apparaat dat wordt gebruikt en daar zijn de laatste jaren de nodige veranderingen opgetreden. Dit onderzoek van GfK noemt bijvoorbeeld 11 verschillende devices. Dat alles bij elkaar levert een hoop data waar adverteerders gelukkig van worden. De bijna perfecte match met een doelgroep is via radio gewoon goed te maken.

Een ding lukt echter minder: het mede op basis van deze cijfers sturen van de markt. Al jaren heet het de bedoeling te zijn analoge radio om te zetten naar digitaal. FM vervangen voor DAB of DAB+. Dat is een operatie die niet alleen in Nederland hoort te lopen, het is iets dat internationaal speelt. Noorwegen is een lichtend voorbeeld, dat ligt op schema per 2017 DAB+ only te zijn. Andere landen gaan langzamer, in Nederland is het helemaal triest gesteld met die migratie. Volgens het eerder genoemde GfK onderzoek is 2% van de radioconsumptie hier op basis van DAB/DAB+. Kabel en ether zijn gecombineerd goed voor bijna 80%. Een groot deel van die groep zou dus over moeten stappen op DAB/DAB+.

Er is echter geen indicatie dat dit ooit gaat lukken en dat wordt vooral zichtbaar door in te zoomen op een leeftijdsgroep 13-34 en 35-49. Daar wordt inmiddels 21% respectievelijk 19% van de radioconsumptie via internet gerealiseerd. Nederland heeft zoveel breedband internet (in tegen stelling tot bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk) dat DAB+ als basis voor de radioconsumptie dreigt te worden overgeslagen. Natuurlijk: naar de radio luisteren onderweg in de auto, dat zal DAB een succes worden. Maar zelfs hier geldt: opvallend vaak wordt een internet zender of app via de smartphone gekozen.

Strikt voor de Nederlandse markt lijkt daarmee ondertussen de vraag op te doemen: is DAB/DAB+ een oplossing voor een niet bestaand probleem of voor een niet meer bestaand probleem?

Er is ook een bonusvraag: wie kent er een DESTEP analyse waar met een dergelijk uitblijvende vraaggroei (niet vraag uitval!) rekening wordt gehouden?

Share: