Onderzoek en rechtszaak gekochte beoordelingen

In Duitsland lopen op dit moment twee zaken waarbij het verschijnsel online beoordelingen onder de loep worden genomen. De eerste is onderzoek van de karteltoezichthouder. De ander is een rechtszaak van een online boekingsplatform tegen een leverancier van nep recensies.

Bundeskartellamt

Het onderzoek van het Bundeskartellamt is alweer enige tijd geleden aangekondigd. De toezichthouder wil begrijpen hoe online vergelijkingssites (o.a. reizen, elektriciteit, telecom) werken. Vooral de beoordelingen worden daarbij onder de loep genomen. Hoe die tot stand komen, hoe ze de rankings bepalen en daarmee wat de impact is op de goederen en diensten die worden beoordeeld staat centraal.

De actie van het Bundeskartellamt wordt door de verschillende Duitse consumentenorganisaties toegejuicht. Vergelijkingssites, helemaal die met rankings gebaseerd op beoordelingen, zijn hen al langer een doorn in het oog. Het ontbreekt aan transparantie om te kunnen inschatten hoe objectief de getoonde informatie is.

De uitkomsten van het onderzoek kunnen leiden tot verdere aanscherping van de wetgeving. Het beschermen van de consument en het tegen gaan van bewust foute informatie verstrekking om de concurrentie te hinderen staan in Duitsland default hoog op de politieke agenda.

Gekochte beoordelingen

De tweede zaak is min of meer een bewijs voor de noodzaak van het Bundeskartellamt onderzoek. Het daarbij om een rechtszaak van online reisbureau Holidaycheck tegen Fivestar Marketing. Holidaycheck claimt schade te leiden door de activiteiten van het in Belize gevestigde Fivestar Marketing, dat zoals de naam al doet vermoeden gespecialiseerd is in het leveren van hoge beoordelingen.

Holidaycheck heeft geconstateerd dat op meerdere hotels die het in de zoek- en boekingsportal heeft opgenomen van gebruik maakt van de neprecensies om beter op te vallen. De voornaamste klacht van Holidaycheck lijkt te zijn dat dergelijk nep informatie het imago van de site schaden. Een portal met de reputatie overladen te zijn met nep berichten wordt minder bezocht en daardoor lopen de inkomsten uit boekingen gevaar.

Schot voor de boeg

Waarom Holidaycheck tegen Fivestar Marketing optreedt en niet tegen de hotels in kwestie is onduidelijk. Wel duidelijk is dat de gekozen route alsnog de hotels kan raken. De rechter heeft namelijk duidelijk gemaakt dat naar het Duitse strafrecht niet alleen de daders, maar ook de opdrachtgevers strafbaar zijn. In het civiele recht bestaat een vergelijkbare constructie (“mittelbare Täterschaft”). Dat signaal is een niet te negeren schot voor de boeg waar in het verdere verloop van de procedure nog vaker naar verwezen zal worden.

Beide zaken lopen nog, toch kan iedereen al inschatten wat de impact van deze combinatie zal zijn. De mogelijkheden waarderingen te manipuleren of onjuiste waarderingen in te zetten om betere kwaliteit en hogere tevredenheid te veinzen zal verder aan banden worden gelegd.

Share: