MVNO – op dit moment bekende stabiele business

Eerder deze week vierde de Duitse MVNO Congstar zijn tiende verjaardag. Reden voor een persbericht van deze 100% dochter van Deutsche Telekom en wat bijzondere acties om abonnees te werven, te behouden of te laten upgraden. Het is ook reden stil te staan bij het verschijnsel MVNO.

Bekend verschijnsel

Inmiddels zijn we volledig gewend aan het verschijnsel MVNO’s. Zowel burgers als bedrijven kiezen daar bewust voor, omdat ze van mening zijn dat de prijs/kwaliteitsverhouding daar beter is dan bij de aanbieders met een eigen netwerk. Al jaren geven de meeste onderzoeken in Europa hen daarin ook gelijk. Met uitzondering van de landelijke gebieden is er weinig reden voor een premium priced abonnement van een telco te kiezen.

Het prijsverschil tussen een MVNO en Telco moet ergens vandaan komen en voor de hand liggend is te veronderstellen dat het bij de klantondersteuning wat minder is. Periodieke metingen in diverse EU lidstaten laten zien dat daar inderdaad een echt verschil kan worden vastgesteld. Tegelijkertijd is dat voor heel veel gebruikers geen enkele reden de MVNO links te laten liggen. Het marktaandeel van deze groep ligt alweer enkele jaren rond de 40%. Niets wijst erop dat daar veel verandering in zal komen. Ook in de omringende landen lijkt de markt volwassen genoeg om de tientallen MVNO’s bestaansrecht te geven.

Uitdagingen

De vraag is natuurlijk of er geen uitdagingen zijn die deze markt kan ondermijnen. Die zijn er wel. De eerste zit puur aan de aanbod zijde. MVNO’s bedienen een aantal vermeende groeimarkten niet of amper (M2M). Tweede punt is dat de soms agressieve werving leidt tot uitgifte van veel simkaarten die nauwelijks worden gebruikt. De ARPU daarvan en de overhead zijn in die gevallen vatbaar voor verbetering.

Van een heel andere orde is de quasi anonimiteit. Nu steeds landen anonieme pre-paid constructies willen verbieden, of dat reeds gedaan hebben, valt voor een specifieke groep MVNO’s een zeer aantrekkelijke marktsegment weg. Willen ze blijven overleven dan moet hiervoor een oplossing worden gevonden.

De business lijkt dus stabiel, maar er zijn enkele wolken zichtbaar en die komen dichterbij.