Intel toont de noodzaak van Market research en market intelligence

Soms is een klein bericht voldoende om overtuigd te worden van een trend. Voorbeeld hiervan is het bericht dat afgelopen week verscheen op diverse techsites. De beurswaarde van Intel is voor het eerst gedaald onder die van Qualcomm. Dat is groot nieuws, al zal niet iedereen direct door hebben wat de betekenis van die melding is.

Vanaf de opkomst van de personal computer is Intel de marktleider voor CPU’s. Concurrentie was er vroeger meer, vandaag de dag is het slechts AMD dat met veel moeite iets van de markt kan vasthouden (<20%). De andere partijen hebben een marktaandeel dat eerder in cijfers achter de komma dan met cijfers voor de komma kan worden weergegeven. Op basis van die constatering ligt het in de lijn der verwachting dat Intel flink blijft verdienen en de beurswaarde zal zien toenemen, of in het huidige klimaat zal zien stabiliseren. Echter waar die verwachting van uitgaat is dat er geen kapers op de kust zijn en die zijn er dus wel. Qualcomm is daar een mooi voorbeeld van, het bedrijf is sterk in de productie van kleine CPU's voor met name smartphones en andere mobiele devices. En waar zit de afgelopen jaren de sterkste groei? Niet in de netbooks of ultrabooks die Intel met veel marketinggeweld in de markt probeert te zetten, ook niet in de standaard notebooks of desktop pc's. De groei zit in mobiele devices zoals smartphones en tablets. En juist daar heeft de CPU marktleider een beperkt aanbod. Daarom kan het dus gebeuren dat voor een groot deel van de markt op onopvallende wijze Qualcomm “opeens” meer waard is dan Intel. Het is een mooi voorbeeld van het belang alert te zijn op ontwikkelingen bij meer dan de gekende concurrentie uit de eigen sector. Market research en market intelligence zijn voor bedrijven met een omvang als Intel pure noodzaak, maar ook kleinere bedrijven doen er goed aan hierin te investeren. Want opeens ingehaald worden door een onbekende concurrent of onvoorziene trend kan ernstige consequenties hebben

Share: