Het einde van de analoge kabel een weifelende stap dichterbij

Medio december 2017 werd tijdens een interview door het NRC duidelijk dat VodafoneZiggo serieus werk gaat maken van het uitfaseren van de analoge kabel. Toen werd er nog geen datum genoemd, die is eerder deze maand pas bekend gemaakt.

Gesproken wordt over het faseren naar digitale tv in de komende twee jaar. Dat klinkt voorzichtig en een reden daarvoor wordt door VodafoneZiggo zelf gegeven. De groep die nu nog vertrouwt op het analoge tv en radio signaal is met “300.000 tot 400.000” alles behalve gering. De bandbreedte die de kabelaar aangeeft is bijzonder, dat doet vermoeden dat er meer aan de hand is dan alleen een omvangrijke groep die nog analoog wil blijven kijken. Het lijkt erop dat men geen zicht heeft op de exacte omvang en het gebruik. Er wordt waarschijnlijk wel geïncasseerd, maar of er sprake is van actief gebruik zou wel eens onduidelijk kunnen zijn. Daarmee is de kans op een 100% succesvolle migratie  met 0% churn in een keer een stuk minder zeker.

Communicatie

Wat verder opvalt aan de communicatie is dat wordt benadrukt dat de kosten niet omhoog gaan (“De overstap naar digitale tv heeft geen impact op de abonnementskosten, deze blijven gelijk aan het abonnement dat de klant al heeft”) en dat analoge radio vooralsnog blijft bestaan. Dat laatste klinkt redelijk, dat eerste komt minder logisch over. Daar zit ook de eerste tekortkoming in de berichtgeving. VodafoneZiggo gaat voorbij aan het feit dat lang niet alle tv toestellen in staat zijn digitaal signaal te ontvangen. De melding dat gratis decoderkastjes ter beschikking worden gesteld lijkt het antwoord te zijn op dat vraagstuk, maar is het niet. De kabelaar zeilt daarmee namelijk bewust om de vraag heen wat te doen met huishoudens en bedrijven waar meerdere tv toestellen staan die nu nog van het analoge signaal gebruik maken.

Concurrentie

De spaarzame communicatie over het uitfaseringstraject is daarmee al direct weinig gelukkig. Het lijkt op de bewust onvolledige communicatie die tijdens de introductie van de Horizonbox door indertijd UPC/Chello is gehanteerd. In vergelijking met die periode is er echter een groot verschil. Inmiddels is via xDSL netwerken en FttH een zonder meer concurrerend tv aanbod via ander leveranciers mogelijk. Dat weet VodafoneZiggo uiteraard ook en het hoort evenzo te weten dat de analoge kijkers die er nu nog in het ex-UPC verzorgingsgebied zijn vanwege de Horizon ervaringen extra achterdochtig zullen zijn.

Om die reden zal de communicatie over de uitfasering weinig stellig en eerder weifelend overkomen. De concurrentie heeft niets te klagen, elke misser zal breed worden uitgemeten in de pers en op social media. Van de 300.000 tot 400.000 analoge kijkers zal een deel dan ook niet de overstap naar digitaal maken. Althans niet bij VodafoneZiggo, dat moet extra churn incalculeren.

Share: