Gratis internet en e-mail – dat is iets uit het verleden

Eind vorige eeuw was er in veel landen de mogelijkheid van gratis internet. Zonder een abonnement, maar via een betaald inbelnummer kon het er worden gesurft en gemaild. De komst van breedband was een van de redenen waarom deze dienst steeds meer verdween. Wat daarmee ook onder druk kwam te staan waren de gratis e-mail adressen die door de gratsi internet providers werden aangeboden.

De e-mail adressen om niks kwamen extra onderdruk toen Yahoo, Hotmail en iets later Gmail met steeds functionaliteiten op de markt kwamen en vooral ook heel veel ruimte. De lokale en nationale aanbieders konden onmogelijke tegen dit mondiaal geweld opboksen. Helemaal niet omdat met het wegvallen van de vergoeding voor de inbeltikken er geen inkomsten met gratis e-mail accounts gegenereerd kon worden.

Inmiddels is het aantal gratis e-mail aanbieders ook nog verder verminderd omdat de kosten voor een dergelijke dienst eerder toe dan afnemen. Een dienst zonder enige ondersteuning, al was het maar een online FAQ, of goede spamfiltering trekt geen gebruikers meer. Om die redenen heeft de Britse consumentenorganisatie Which besloten de stekker uit de voor leden gratis e-mail dienst te trekken. Kosten en baten waren in geen enkel opzicht nog in evenwicht te krijgen.

Uit de berichten blijkt dat er nog ruim 5.000 gebruikers actief waren. Volgens deze bron waren de jaarlijkse kosten opgelopen tot meer dan 50.000 GBP. Kosten die de organisatie niet langer wilde dragen en waarvoor het ook de gebruikers niet wil laten opdraaien. Dat laatste lijkt  vreemd, voor 1 GBP per account per maand was de dienst kostendekkend te draaien. Schijnbaar is de overstap van gratis naar betaald niet eens overwogen. Daarmee gaat op de Britse eilanden een van de laatste nationale gratis e-mail diensten uit de lucht en komt een einde aan een 20 jaar lang geboden dienst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *