Gebruikers aantallen bij mobiele telco’s – blijvend punt van aandacht

Eind februari besteedden diverse Nederlandse on- en oflline titels aandacht aan de cijfers van de Nederlandse tak van T-Mobile. Het verlies van 135.000 klanten stond centraal in alle berichten en dat is ook begrijpelijk.

Op een verzadigde markt als de Nederlandse waar de penetratie van smartphones boven 80% ligt zal groei van het aantal gebruikers voornamelijk komen omdat er verliezers zijn. T-Mobile lijkt daar een voorbeeld van te zijn.

Er zit echter een addertje onder het gras. Mobiele operators hebben eigenzinnige definities van klanten en gebruikers. Deels verklaarbaar door het wezenlijke verschil tussen prepaid en postpaid, maar ook omdat een groter marktaandeel kan worden gesuggereerd. Periodiek zijn de consequenties van dat gegoochel voor iedereen zichtbaar. Dan worden om diverse redenen grote aantallen gebruikers, abonnees of SIM houders met terugwerkende kracht uit de rapportages gehaald.

Actueel voorbeeld daarvan is zichtbaar bij Telefónica Duitsland. Het bedrijf maakte eveneens vorige week bekend postpaid 400.000 accounts niet langer mee te tellen. De reden: de SIM kaarten werden niet meer gebruik (“Es scheien rund 400.000 E-Plus Businesskunden mit inaktiven SIM-Karten ausgebucht worden.“ – link) Onvermeld blijft of die kaarten überhaupt nog correct geregistreerd waren en wat de impact op ARPU was of is. In vergelijk met dat kolossale aantal (en de papieren omzet) is het verlies van 25.000 prepaid klanten in de maand december peanuts.

Wat leert dit: kijk kritisch naar de gerapporteerde aantallen en gehanteerde definities.

Share: