En dan is 4G opeens wel mogelijk

Vorige week werd stilgestaan bij de Duitse markt, waar de helft van de mobiele telefonie en internet gebruikers nog van 3G afhankelijk is. Die groep moet in beweging komen, omdat 3G een rendabele uitrol van 5G in de weg staat. Zowaar lijkt er nu iets te gaan gebeuren. Het zijn de telco’s, niet de klanten die als eersten bewegen.

MVNO business case

De Duitse mobiele markt wordt gekenmerkt door tientallen MVNO’s en slechts drie mobiele aanbieders. Die laatste groep, Deutsche Telekom, Vodafone en Telefónica is sterk afhankelijk van de MVNO’s. Met sterke externe merken als Aldi, Lidl en Tchibo, is een groot deel van de consument voor mobiele telefonie en internet klant van winkelketens waar men ook boodschappen doet. Het marktaandeel van dit type MVNO is wezenlijk groter dan we in Nederland zien, waar het aanbod door retailers als AH en Hema ook beperkter is.

Verder geldt dat de businesscase van de MVNO’s in Duitsland sterker dan in Nederland is ingeperkt door de telco’s. Om een scherpe prijs te kunnen hanteren is 4G voor veel MVNO’s niet aan de orde. Dat geldt voor de externe MVNO’s als de de labels van telco’s die ook de status van MVNO hebben.

Marktverdeling

Door scherp te sturen op prijs is de situatie ontstaan dat MVNO’s in de regel 3G (en zelfs nog 2G) postpaid en prepaid aanbiedingen doen. De gewone telco’s zetten massaal in op 4G en claimen daardoor de klanten met een hogere ARPU voor zich te winnen. Die marktverdeling is jaren lang zonder problemen door klanten en aanbieders geaccepteerd.

 

 

4G en 5G als probleem

Die acceptatie staat nu echter onder druk. 5G kan alleen worden uitgerold als er spectrum- en mastcapaciteit vrij komt die door 3G wordt benut. De licenties voor 5G laten weinig ruimte voor andere oplossingen. Tegelijk is 4G in Duitsland ook nog steeds een probleem. Het aantal gebieden waar geen bereik is, is zeker in vergelijking met Nederland, absurd groot.

Het probleem is extra complex, doordat tot vandaag aan toe het 3G netwerk door met name de MVNO’s maximaal wordt benut. Door het hanteren van een fors prijsverschil tussen 3G en 4G postpaid en prepaid is er voor veel gebruikers een valide reden geen gebruik te maken van 4G.

Beweging

De situatie is complex, maar zowaar is er sinds begin deze maand een ontwikkeling zichtbaar. De telco’s zien in dat de opgeworpen prijs horde voor de MVNO’s de eigen 5G business gaat schaden.

Als eerste gaan de eigen telco MVNO’s nu overschakelen naar 4G. Klanten kunnen technisch gebruik gaan maken van 4G voor internet. Het bellen gaat vooralsnog via 3G. Dat aan die mogelijkheid een prijskaartje hangt is opvallend, maar het geldt niet voor alle merken. Sterker nog Lidl, een van de grootste MVNO’s in het land, greep die prijsverhoging voor upgrading van 3G naar 4G bij de concurrentie MVNO’s aan om zelf 4G zonder meerkosten aan te bieden.

Die stap wordt nu deels door de concurrentie – maar niet door de telco’s zelf! – gevolgd. Schijnbaar is 4G een reden te churnen of juist te blijven. Dat daarbij niet iedereen de zelfde 4G biedt is daarbij vooralsnog een detail. De meeste MVNO’s die nu zonder meerprijs 4G bieden, leveren maximaal 21,6 Mbit/s. De telco’s zelf claimen daar – afhankelijk van abonnement – wezenlijk hogere snelheden.

Deze momentopname laat zien dat de komst van 5G de businesscases voor 3G en 4G acuut in gevaar brengt. De oplossingen die telco’s en MVNO’s bieden zullen voor enige onrust in de markt gaan zorgen. De gekoesterde marktverhoudingen in Duitsland, waar de drie telco’s elk ongeveer een derde van de mobiele markt bedient, kunnen gaan wijzigen.

Share: